دبیرستان غیر دولتی پیام غدیر
(دوره اول متوسطه )
اهداف ، ماموریت ها ، چشم انداز ، سیاست های آموزشی
سال تحصیلی۹۹–۹۸
بنام خداوند جان و خرد دبیرستان غیر دولتی پیام غدیر با مجوز رسمی از اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در سال ۹۵تاسیس گردید.
هدف از تاسیس دبیرستان غیر دولتی پیام غدیر کسب مدارج علمی توام با نهادینه کردن فضایل اخلاقی در دانش اموزان است .
فعالیت جمعی از کارشناسان امر تعلیم و تربیت و بهره مندی از شیوه های نوین آموزشی در ارتقای کیفیت به منظور توسعه شخصیت نوجوانان از ویژگی های این مجموعه است .
ماموریت سازمانی :
افزایش رضایت معلمان و والدین و دانش اموزان
افزایش کارایی و اثر بخشی اموزشگاه
ارتقای مستمر کیفیت در برنامه های مدرسه
توسعه مشارکت در داخل و خارج از مدرسه
توسعه فرایند هدایت تحصیلی
توسعه شناخت معارف دینی و مبانی اعتقادی و آشنایی با آداب اسلامی
توسعه استعدادهای دانش آموزان
چشم اندازها :
حضور برتر دانش آموزان در مسابقات علمی و درسی و معارف اسلامی وفرهنگی و هنری و تربیت بدنی
بهره مندی از کادر آموزشی و تربیتی متخصص
آشنایی دانش آموزان با مشاغل و محیط اجتماعی
بهره مندی دانش آموزان از کارگاه آزمایشگاه ، فعالیت های تجربی و عملی ،مطالعه و تحقیق ،بازدید ،مصاحبه ،
تاکید بر فعالیت های فوق برنامه به عنوان وسیله ای جهت شناخت ،کشف و پرورش استعدادهای فردی و تشخیص علاقه و ذوق واقعی
راهبردهای مهم دبیرستان پیام غدیر
تشکیل کمیته راهبری
توسعه سیستم اطلاع رسانی
توسعه مهارتهای شغلی و ارزشیابی عملکرد کارکنان اموزشگاه
توسعه طرح تشویق دانش اموزان
شهریه ثبت نام دانش اموزان و پرداخت حقوق کارکنان
کاربردی کردن موضوعات درسی
کلیه راهبر دهای فوق به منظور تسهیل فرایند رشد و تعلیم و تربیت دانش آموزان طراحی و به اجرا گذاشته می شود .
سیاست های آموزشی بیرستان غیر دولتی پیام غدیر
- آموختن کلیه مطالب دروس دوره اول متوسطه برای دانش آموزان الزامی است
- کلیه آموزش ها دارای جنبه عملی و عینی و با آینده دانش آموز در ارتباط است
- در آموزش هر درس به تناسب موضوع از کارگاه و ازمایشگاه و کارهای عملی و تجربی و مطالعه و تحقیق و بازدیدومصاحبه و. استفاده می شود .
- برای اشنایی دانش آموزان با مشاغل و محیط اجتماعی در بازدید های خارج از مدرسه شرکت داده می شوند .
- نقش معلم با استفاده از روش آموزش فعال در هدایت دانش اموزان جهت شکوفایی استعدادها و کشف علائق و توانایی های او مورد تاکید قرار می گیرد .
- کلاس موضوعی برای تدریس علوم در یک فضای ثابت که مجهز به وسایل و مواد کمک آموزشی کافی باشد تعیین می شود .
- فعالیت ای فوق برنامه اعم از آموزشی و یا پرورشی به عنوان وسیله ای جهت شناخت و کشف و پرورش استعدادهای فرد مورد تاکید است .
- برای کلیه دانش آموزان پرونده مشاوره ای با رویکرد استعداد سنجی و هدایت تحصیلی تشکیل می گردد.
- فرایند انتخاب رشته در پایه نهم با اجرای برنامه های خاص برای دانش اموزان و اولیای انان صورت می گیرد .
- تشکل های دانش آموزی از طریق حضور در شورای دانش آموزی و بسیج دانش آموزی و هلال احمر و امور تربیتی مدرسه مورد تاکید است .
برنامه های اجرایی :
برنامه درسی اثر بخش
برنامه راهنمایی و مشاوره
برنامه اصلاح مستمر فرایند اموزش
برنامه کلاس های خوشه ای
برنامه فعالیت های گروهی
برنامه تشویق و تنبیه
برنامه اموزش خانواده
برنامه مسابقات علمی و فرهنگی و معارف اسلامی
برنامه تدوین دستور العمل های اجرایی
برنامه امتحانات و ازمونها
برنامه نظر سنجی از برنامه ها
برنامه کلاس های تقویتی / اوقات فراغت / اردوی مطالعاتی
کلیه برنامه های اجرایی فوق مطابق دستور العمل های آموزش و پرورش تدوین و اجرا می گردد.
وظایف دانش آموز نسبت به دبیر
ارتباط محترمانه با معلم درس مربوطه
ایستادن به هنگام ورود معلم
تمیز بودن تخته وایت برد معلم
توجه به تمیزی کلاس و اطراف نیمکت ها قبل از ورود معلم
ایستادن به هنگام سئوال در کلاس درس
کنترل خواب الودگی و نگذاشتن سر بر روی نیمکت
به کارگیری حداکثر تلاش برای یادگیری در سر کلاس و رفع اشکال در منزل
اجرای دقیق برنامه مطالعاتی و حل کامل و صحیح تکالیف درسی
عدم رونویسی از روی دفتر دیگران
تلاش حداکثری برای نتیجه گرفتن در آزمونهای پیشرفت تحصیلی
دعا کردن برای معلم و اورا از خود دانستن
حضور در کلاسهای درسی قبل از ورود معلم به کلاس درس
عدم صحبت با دوستان در حضور معلم و هنگام تدریس
همیاری و کمک در اموری که دبیر بر عهده دانش اموز قرار داده است
به دقت گوش دادن به تدریس معلم در در س مربوطه
وظایف دبیر نسبت به دانش آموز
حضور به موقع در کلاس درس
برقراری نظم و مدیریت کلاس درس به هنگام تدریس
تفهیم نکات و مفاهیم درسی با بهره مندی از روش های نوین تدریس
ارایه تکالیف به انش آموزان برای انجام تحقیق و پژوهش
بررسی منظم تکالیف درسی و درج نمره در پوشه نمرات
پرسش کلاس و درج نمرات در دفتر مربوطه
آماده سازی دانش آموزان برای برگزاری آزمونهای هماهنگ استانی
رسیدگی به تقاضای تجدید نظر دانش آموزان در نمرات آزمونها
استفاده از وسایل کمک آموزشی و سمعی بصری به منظور توسعه فرایند یاددهی – یادگیری
شیوه ارشیابی از آموخته های دانش آموزان
آزمون های تشریحی
این آزمون با عنوان آزمونهای مستمر در آذر و اردیبهشت برگزار می شود . در این آزمون کلیه مباحث تدریس شده مورد ارزیابی قرار می گیرد .
آزمونهای پرسش کلاس
این آزمون با طرح پرسش کلاسی توسط دبیران دروس مختلف قبل از آغاز تدریس درس جدید برگزار می شود
آزمون های پیشرفت تحصیلی :
آزمونهای پیشرفت تحصیلی در دونوبت مطابق دستورالعمل اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به صورت هماهنگ استانی و به شیوه چهار گزینه ای برگزار و برای هریک از دانش آموزان کارنامه عملکرد تحصیلی داده می شود .
آزمون چهار گزینه ای مبتکران
آزمون های مبتکران در هشت مرحله بر اساس جداول زمان بندی یه صورت ماهانه برگزار می شود . هد ف از برگزاری این آزمون تقویت سرعت و دقت و معلومات در پاسخ به سئوالات آزمون است .
برنامه درسی دانش آموزان :
برنامه درسی دبیرستان غیر دولتی پیام غدیر بر اساس ۳۶ ساعت در هفته تنظیم شده است که ۳۰ساعت برابر دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش و ۶ ساعت به صورت فوق برنامه اجرا می گردد.
گزارش عملکرد به اولیای دانش آموزان
در طول سال تحصیلی کارنامه عملکرد تحصیلی دانش آموزان تهیه و به اطلاع اولیای محترم می رسد .
کارنامه داخلی و مستمر آبان ماه حداکثر تا هفته اول آذر ماه
کارنامه امتحانات نیمسال اول حاکثر تا هفته سوم دیماه
کارنامه فعالیت های علمی و فرهنگی حداکثر تا هفته سوم اسفندماه
کارنامه داخلی و مستمر اردیبهشت ماه حداکثر تا هفته دوم اردیبهشت ماه
کارنامه امتحانات نیمسال دوم حداکثر تا هفته اول تیر ماه
توجه :
پس از برگزاری آزمونهای چهارگزینه ای بلافاصله کارنامه عملکرد تحصیلی به دانش آموزان ارائه می شود و تراز کسب شده در دفتر پیشرفت تحصیلی وی ثبت می شود .
چنانچه دانش اموزی در کارنامه داخلی بیش از دودرس با نمره کمتر از حد نصاب لازم وجود داشته باشد مشروط تلقی شده و یک اخطار آموزشی دریافت می کند . نمره حد نصاب برای کلیه دروس ۱۴ تعیین گردیده است .
ساعات درسی دبیرستان غیر دولتی پیام غدیر ( دوره اول متوسطه )
قران ۲ ساعت در هفته
پیام های اسمانی ۲ ساعت
ریاضی ۴ ساعت
زبان انگلیسی ۲ ساعت
علوم تجربی ۴ ساعت
عربی ۲ ساعت
املای فارسی ۲ ساعت
انشای فارسی ۲ ساعت
مطالعات اجتماعی ۲ ساعت
آمادگی دفاعی ۲ ساعت ( ویژه ی پایه نهم )
تفکر زندگی ۲ ساعت
تربت بدنی ۲ ساعت
کار و فن آوری ۲ ساعت
هنر ۲ ساعت
جمع ۳۰ ساعت
****************************************************************************************