عنوان درس: روش تحقیق و امار در علوم تربیتی

مشخصات درس
عنوان درس: روش تحقیق و امار در علوم تربیتی
شماره درس: 915
تعداد و نوع واحد: 3 واحد
رشته و مقطع تحصیلی: کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی
ساعت اجرا: یکشنبه ها ساعت 13 الی 15.30 25 شهریور لغایت 25 دی 94
پیش نیاز درس:
مجری درس
نام و نام خانوادگی: احمد عباسپور
آدرس دفتر و شماره تماس: ahmadabbaspour.ir
آدرس پست الکترونیکی: aabbaspoor2003@yahoo.com

اهداف و روش‌ها
هدف کلی درس: آشنا کردن دانشجویان با اصول، مفاهیم مختلف تحقیق، انواع روش های تحقیق، معرفی عناصر اصلی تحقیق، روش های گردآوری اطلاعات و استفاده از آمار در تحقیقو طراحی یک نمونه طرح تحقیق و ارائه آن به کلاس
اهداف رفتاري:
فراگیر باید بتواند در پایان ترم:
– مفاهیم، تعاریف و اهداف پژوهش را توصیف کند
– چرایی نگارش یک پروپوزال تحقیقاتی را بداند و انواع تحقیق را توضیح دهد .
– مسائل را برای انجام پژوهش شناسایی و اولویت¬بندی محاسبه کند .
– منابع انتخاب موضوع را مشخص کند .
– برای انجام یک تحقیق، موضوع انتخاب نماید و موضوع تحقیق انتخاب شده را ارزشیابی کند.
– معیارهای انتخاب عنوان پژوهش را بشناسد و عنوان پژوهش را به درستی تنظیم کند.
– بیان مسئله و تعریف واژه¬ها را بنویسید.
– اهداف، سؤالات و ضرورت پژوهش را تدوین نماید.
– فرضیه و انواع آن را بشناسد و فرضیات پژوهش را تدوین کند.
– متغیر و انواع آن را توضیح دهد .
– شیوه تدوین مبانی نظری و پیشینه پژوهش را توضیح دهد .
– چگونگی استناددهی صحیح را بداند و شایعترین سرقت¬های علمی در پایان¬نامه¬ها و مقالات را تشخیص دهد.
– انواع روش¬های پژوهش را بشناسد.
– جامعه پژوهش، نمونه¬گیری و انواع آن را بتوضیح دهد
– ابزارهای گردآوری اطلاعات (پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، سایر) را توضیح دهد .
– چگونگی تعیین اعتبار و پایایی ابزار پژوهش را ارزیابی کند .
– یک طرح تحقیق ارائه دهد .-
روش تدريس: یادگیری از طریق همیاری – پرسش و پاسخ – مباحثه گروهی- بارش مغزی – کار عملی دانشجویان در هر جلسه و منطبق با سرفصل-

وسايل و تجهيزات آموزشي مورد نياز: کامپیوتر- دیتا – ماژیک- تخته- پرسشنامه های مورد نیاز – راهنمای عملی اماده سازی طرح نحقیق
روش ارزشيابي:
– فعاليت‌هاي كلاسي: حضور و غیاب، رعایت شئونات کلاسی، فعالیت در هر جلسه و کوئیز (2 نمره)
– ارائه طرح تحقیق : 8 نمره
– امتحان پايان‌ترم: 10 نمره
سياست‌ها و قوانين درس: مشارکت فعال در کلاس- حضور منظم و به موقع- رعایت شئونات کلاسی- ارائه طرح تحقیق ، انجام به موقع تکالیف

منابع درس
– نادری عزت ا…، سیف نراقی مریم. روش¬های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. تهران: ارسباران: 1386.
– نادری عزت ا…، سیف نراقی مریم، شاهپوریان فرنگیس. راهنمای عملی فراهم¬سازی طرح تحقیق. [تهران]: بدر: 1376.
– دلاور ، روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی . تهران : نشر ویرایش ، 1394

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.