انعطاف پذیری – برنامه غیر درسی – تنظیم ساعت مطالعه – افزایش تمرکز – مشکلات دانش اموزی

هدایت تحصیلی, [۳۰.۰۳.۱۶ ۱۷:۱۱]
انعطاف پذیری
برنامه درسی را طوری طراحی کنید که امکان تغییر در آن باشد تا هنگام اجرای آن اگر احساس کردید که برنامه خیلی راحت و آسان و یا خیلی سخت و فشرده است، بتوانید نواقص آنرا برطرف کنید و با نظارت و بازنگری به ساماندهی مجدد آن بپردازید؛ چرا که انرژی شما در برنامه ریزی سخت و فشرده بزودی هدر می رود و توان ادامه برنامه را نخواهید داشت و در برنامه ریزی راحت و آسان، مدت زمانی را که باید به مطالعه می پرداختید، هدر می دهید و در واقع حداکثر استفاده را از حداقل زمان نمی کنید و ممکن است که برای ادامه مطالعه، وقت کم بیاورید؛ بنابراین ، برنامه را به گونه ای طراحی کنید که امکان تغیرات لازم در آن امکان پذیر باشد.

هدایت تحصیلی, [۳۰.۰۳.۱۶ ۱۷:۱۲]
پشتکار و سختکوشی
پشتکار و سختکوشی در اجرای برنامه درسی؛ نشان دهنده انگیزه قوی شما برای رسیدن به هدف است؛ اما برای اینکه همیشه در طول اجرای برنامه مصمم باشید، باید قبل از اجرای آن خود را ملزم کنید تا بر اساس برنامه عمل کنید و در صورت عدم تعهد، خود را مجبور به جبران ان کنید؛ یعنی در ساعتهایی که برای کارهای غیر قابل پیش بینی در نظر گرفته بودید، تخطی خود را از برنامه جبران کنید.

هدایت تحصیلی, [۳۰.۰۳.۱۶ ۱۷:۱۲]
برنامه های غیر درسی
در یک برنامه درسی خوب باید به امور غیر درسی نیز توجه داشته باشید ؛ یعنی مدت زمان کوتاهی را نیز به کارهای غیر درسی اختصاص دهید؛ مثل مطالعات غیر درسی، پیاده روی، ورزش و هر چیز دیگری که مورد علاقه تان است . توجه داشته باشید که با افراط در اجرای برنامه های غیر درسی، در مسیرهای انحرافی قرار نگیرید و از هدف اصلی و برنامه اصلی خود دور نشوید.
لازم است مدت زمانی که به برنامه های غیر درسی اختصاص میدهید ،خیلی طولانی نباشد؛مثلا اگر قبلا دو ساعت ورزش انجام می دادید ،اکنون زمان کمتری را به آن اختصاص دهید۰

هدایت تحصیلی, [۳۰.۰۳.۱۶ ۱۷:۱۲]
استفاده از مؤسسات وکلاس های آموزشی:
استفاده از مؤسسات و کلاسهای آموزشی را در برنامه های درسی ،به اجبار توصیه نمی کنیم ؛اما اگر احساس می کنید که نیاز به کلاس تقویتی دارید و تصمیم گرفته اید که به کلاس های آموزشی بروید ،خوب تحقیق کنید که آن مؤسسات حتما معتبر وقابل اع تماد باشند ؛همچنین برای رفع اشکالات درسی می توانید به صورت گروهی با همکلاسی ها ودوستانتان مشکلات درسی تان را مطرح و برطرف کنید ویا با شرکت در کلاسهای غیر تقویتی که در خود مدارس برگزار می شود ،نیز می توانید کمک زیادی در رفع اشکالات درسی تان بکنید ۰

هدایت تحصیلی, [۳۰.۰۳.۱۶ ۱۷:۱۳]
رفع اشکالات درسی تان بکنید ۰
آزمون استفاده از تست وآزمونهای معتبر:
استفاده از تست وآزمونهای معتبر را در برنامه های خود بگنجانید ،چرا که به کار گیری آن در پایان یادگیری هر مطلب بسیار مفید است۰سعی کنید که بعد از پایان هربخش ویا هر درس ،با استفاده از سؤال های چهار جوابی وآزمونهای آزمایشی بلافاصله توانایی یادآوری مطالبی را که یاد گرفته اید،ارزیابی کنید؛چون فراموشی معمولا بعد از گذشت ۲۴ساعت بیشتر است۰در موقع تست زدن درس جدید ،به عقب برگردید و دوباره تست های دروس گذشته را بزنید تا مروری بر آنچه فرا گرفته اید داشته باشید۰

هدایت تحصیلی, [۳۰.۰۳.۱۶ ۱۷:۱۳]
تنظیم ساعات مطالعه :
سوال هایی که این روز ها بیشتر از ما پرسیده می شود، این است که برای برنامه ریزی در شبانه روز چند ساعت درس بخوانیم بهتر است۰ پاسخ واضح و روشنی به این سؤال نمی توان داد ؛چرا که توانایی مطالعه افراد با یکدیگر متفاوت است۰بعضی از افراد ظرفیت مطالعه شان زیاد است وبا وجود این که ساعت های طولانی را به مطالعه اختصاص می دهند،کمتر احساس خستگی می کنند ؛اما بعضی دیگر از افراد نمی توانند در طی شبانه روز زیاد مطالعه کنندو در مطالعه طولانی مدت، بیشتر احساس خستگی می کنند ۰تشخیص میزان ساعت مطالعه هر فرد به خود فرد بستگی دارد و خود او باید تشخیص دهد که چقدر باید بخواند ،استراحت کند و یا به کارهای دیگرش بپردازد ۰

هدایت تحصیلی, [۳۰.۰۳.۱۶ ۱۷:۱۴]
محققان معتقد ند که افراد موفق آنهایی نیستند که فقط سر کلاس حاضر می شوند ،به درس گوش می دهند ،یادداشت برمی دارند ،و منتظر می مانند تا معلم ،تاریخ امتحان را اعلام کند ؛بلکه افراد موفق کسانی هستند که زمان مورد نیاز برای انجام تکالیف درسی را پیش بینی می کنند ،درباره تکالیفی که باید انجام دهند ،اطلاعات لازم را به دست می اورند،در مواقع ضروری به صورت گروهی کار می کنند وهر کاری را که باعث نظم بیشتر در انجام امورشان می شود ،انجام می دهند و به طور کلی افراد موفق ،افرادی فعال هستند؛نه منفعل۰

هدایت تحصیلی, [۳۰.۰۳.۱۶ ۱۷:۱۴]
موانع اجرای برنامه درسی :
موانع زیادی در اجرای صحیح برنامه درسی شما تاثیر گذار است که برخی از انها به شرح زیر است:
– عدم تسلط بر موضوع های درسی.
– عدم شناخت نقاط ضعف و قوت خود و تلاش برای برطرف کردن انها .
– عدم اغتماد به نفس و تصورات منفی از توانایی خود .
– ضعیف و کمرنگ شدن هدف و انگیزه .
– خیالبافی ، سستی و ……
توجه داشته باشید که برای به دست آوردن خواسته های خود ، باید کمی بیشتر تلاش کنید و برای مدتی متقبل سختی و زحمت شوید . همه آمدهای موفق ، با تلاش سختی موفقیت رسیدند .

هدایت تحصیلی, [۳۰.۰۳.۱۶ ۱۷:۱۵]
چگونه تمرکز و به دنبال آن سطح یادگیری خود را بالا ببریم؟
– سعی کنید با ایجاد انگیزه های نیرومند و در نظر گرفتن اهدافی که برایتان مهم و جالب توجه است نسبت به مطالعه در خود شوق و علاقه ایجاد کنید، زیرا علاقه داشتن نسبت به موضوع سبب تمرکز حواس در هنگام مطالعه آن موضوع می شود.
– موقعیت هایی را که نمی توانید در آنها تمرکز حواس داشته باشید، تجزیه و تحلیل کنید.
– احساسات خودرامورد بررسی قرار دهید و بدانید که چه عواملی افکار شما را دگرگون می کنند. – افکار منفی را از خود دور کنید و هر موقعیت را تا حدی که می توانید به طور منطقی تعبیر و تفسیر کنید.
– هر وقت مصمم شدید مطالعه کنید، بکوشید بر عزم خود پا بر جا باشید تا کار مطالعه را تمام کنید.
– زمان های مطالعه خود را با فعالیت های متنوع تقسیم نمایید تا این که بتوانید تمرکز حواس خود را برای مدت طولانی تری حفظ کنید و مطالعه را در آن ساعت از روز انجام دهید که برای شما مناسب تر است.
– استفاده از یک استراحت کوتاه در هر ساعت، انرژی لازم برای حفظ تمرکز حواس را برای مدت زمانی طولانی تری در اختیارشما می گذارد.
– برنامه مطالعاتی داشته باشید و آن را در جای خود به انجام برسانید.
– با آگاهی از فنون مطالعه و بکارگیری آن ها در هنگام مطالعه در خود ایجاد تمرکز کنید، زیرا کاربرد فنونی که خواننده را در عمل مطالعه فعال می سازد، کلید اساسی ایجاد تمرکز است.
– به جای این که بکوشید دنیای خارج را تغییر دهید، خود را تغییر دهید و لازم نیست که دیگران و یا رفتار آنها را مطابق دلخواه خویش تغییر داده شوند.
– چند برگ کاغذ روی میز مطالعه خود داشته باشید و مواردی از افکار منحرف کننده و مزاحم را یادداشت کنید و بعد از مطالعه نسبت به حل آن ها در حد امکان اقدام نمائید.
– ممکن است حواس پرتی شما ناشی از گرسنگی و تشنگی شدید، بی خوابی، خستگی و یا علت یا علل درونی دیگری باشد، در چنین موقعیتی هرگز مطالعه نکنید.
– هنگام مطالعه، لباس راحت به تن کنید.
– مطالعه در حالت هایی نظیر دراز کشیدن، به پشت خوابیدن، در حال راه رفتن، تکیه زدن به دیوار و امثال این ها مفید نمی باشد. زیرا در چنین موقعیت هایی نمی توان تمرکز حواس خود را حفظ نمود، بنابراین هنگام مطالعه سعی کنید خم شدن کمر عادت نشود و فاصله کتاب تا چشم سی سانتی متر باشد.
– محرک های محیطی از قبیل صدای رادیو، تلویزیون و …. که باعث حواس پرتی شما می شوند را از موقعیت مطالعه خود حذف کنید.
– بهترین وضعیت برای درس خواندن نشستن پشت میز مطالعه می باشد و بدترین وضعیت درازکش می باشد چرا که در این وضعیت، فرد سریع از حال و هوای مطالعه خارج می شود و تمرکز حواس خود را از دست می دهد.

هدایت تحصیلی, [۳۰.۰۳.۱۶ ۱۷:۱۶]
مشکلات دانش اموزان دبیرستانی _ دوره دوم متوسطه )
اول مشکلات بدنی شامل: احساس خستگی، عدم تناسب اندام، محرومیت از خواب، ظهور تمایلات جنسی و چگونگی ارضای آن.

دوم مشکلات شخصیتی شامل: احساس حقارت و کمرویی، عصابنیت فوری، نگرانی از عدم پذیرفتگی، هیجان افراطی.

سوم مشکلات خانوادگی شامل: احساس تنهایی، مشاجره با اعضای خانواده، محدودیت آزادی، احساس فاصله زیاد با والدین و فقدان افراد صمیمی برای بازگو کردن مشکلات.

چهارم مشکلات اجتماعی شامل: ترس از قبول مسئولیت، ترس از همانند سازی، احساس نگرانی از عدم موفقیت، ناشیگری در برقراری روابط اجتماعی.

پنجم مشکلات دینی و اخلاقی شامل: ترس از مرگ، تردید در اعتقادات دینی، علاقه مندی به کسب اطلاعات دینی، نداشتن معیار صحیح برای الگوبرداری.
وجوان به جاذب و جالب بودن وضع ظاهریش بسیار علاقه مند است، بی ثباتی عاطفی دارد و خود را (همه چیز دان) یا به اصطلاح (علامه دهر) میپندارد
ششم مشکلات مدرسه ای شامل: ترس از سرزنش و تنبیه معلمان، ناتوانی در تمرکز حواس، ترس از امتحان، تنفر از بعضی از معلمان و دروس.

هفتم مشکلات انتخاب شغل شامل: نگرانی از موفقیت اینده شغلی، ناتوانی در تشخیص شغل مناسب، نگرانی از درآمد برای زندگی آتی.

هدایت تحصیلی, [۰۲.۰۴.۱۶ ۰۱:۱۳]
خدای رحمان نوید میلاد سال نو????????? را بر دوش نسیم بهاری گذاشت تا این امانت سبز را به رسم آغاز به خالق سپارد.حلول سال نو و تولد دوباره طبیعت عید فرخنده و کهن نوروز باستانی را که یادگار نیاکان و پیام‌آور دوستی، عشق و محبت، با لطافت گیاه و خرمی طبیعت، و تحول به مراحل نیکوتر و برتر است.
پیشاپیش از خداوند منان برای تک تک دوستان در سال جدید سلامتی و عاقبت‌‌بخیری را آرزومندم…
احمد عباسپور مشهد مقدس ??????????

هدایت تحصیلی, [۰۲.۰۴.۱۶ ۰۶:۵۹]
پژوهشهای انجام شده بر روی افراد مختلف نشان می دهد که بازده مطالعه در دانش آموزان و دانشجویان متفاوت است . علت اصلی این است که برخی با فنون و مهارت های لازم برای مطالعه آگاهی دارند و آنها را به کار می برند درحالیکه برخی دیگر فاقد مهارت های مطالعه هستند . یکی از مهمترین این مهارت ها استفاده مفید از زمان یا همان برنامه ریزی است .
فواید برنامه ریزی
۱) برای انجام بهتر کارهای روزانه و رسیدن به اهداف سودمند است .
۲) اضطراب ما را در مطالعه دروس مختلف کاهش می دهد.
۳) به مدیریت زمان برای مطالعه دروس به ما کمک می کند تا در وقت خود صرفه جویی کنیم .
۴) عادات نا مطلوب ما را در مطالعه دروس به عادات مطلوب تبدیل می کند .
۵) از انباشتگی دروس ، عقب ماندن از مطالعات ، یآس و دلزدگی از فعالیت های درسی جلوگیری میکند .
۶) میزان وقت های تلف شده را به حداقل می رساند
۷) آرامش خاطر شما را افزایش می دهد .
۸) موجب افزایش سرعت انجام کارها و بهبود کیفیت مطالعه می شود .

هدایت تحصیلی, [۰۲.۰۴.۱۶ ۰۶:۵۹]
سازماندهی در مطالعه :
مطالعه یک رفتار است رفتاری که باید آموخته شود ، مهارت در مطالعه یکی از اصلی ترین مهارت هایی است که باید یاد بگیرید ، زیرا اساس پیشرفت تحصیلی شما برچگونگی استفاده از آن نهاده شده است ، مدیریت موثر بر زمان شرط اصلی موفقیت در وادی مطالعه است .
– برای مطالعه از برنامه ای ثابت و منظم استفاده کنید ،ساعات مطالعه هفتگی تان را مشخص کنید ، سهم هر درس را تعیین کنید و به اجرای آن پایبند باشید .
– هر ۴۵ دقیقه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به ذهن خود استراحت دهید . افزایش راندمان مطالعاتی افزایش تمرکز ، افزایش سرعت یادگیری و افزایش میزان سپردن مطالب به حافظه از فواید استراحت ذهن است .

هدایت تحصیلی, [۰۲.۰۴.۱۶ ۰۷:۰۱]
سازماندهی در تعذیه تحصیلی :
تغذیه دانش تغییر و تبدیل مواد غذایی به انرژی است به عبارت دیگر تغذیه نشان می دهد که چگونه مواد غذایی لازم به بدن باید برسد . مواد مغذی موادی هستند که نیازهای بدنی ما را فراهم می کنند وبه ما در حفظ تعادل و سلامت روحی و جسمی کمک می کنند، عمده ترین این مواد عبارتند از:
کربوهیدراتها که در نان ، سیب زمینی ، بیسکویت ، مربا ، شکر و … یافت می شود .
چربی ها که در کره و پنیر و روغن زیتون و … پیدا می شوند .
پروتئین ها که در گوشت ، ماهی ، تخم مرغ ، شیر و پنیر فراوانند .
مواد معدنی که به شکل فراوانی در میوه ها و سبزی ها یافت می شوند .
آب که از طریق مصرف نوشیدنی نها ، میوه ها و سبزیها یافت می شوند .
ویتامین ها که در میوه ها و سبزی ها یافت می شوند .
– صرف صبحانه به عنوان اصلی ترین وعده غذایی تحصیلی متاسفانه مورد بی مهری فراوان واقع شده است صبحانه باعث می شود که انرژی مورد نیاز مغر برای یادگیری تحصیلی به موقع فراهم شود .
– بخش اعظم انرژی ما توسط کربوهیدراتها تامین می شود . بنابراین استفاده از نان در صبحانه یا میان وعده های غذایی به همراه عسل ، پنیر ، کره یا تخم مرغ توصیه می شود . استفاده از خوارکی مثل آجیل ،کشمش ، توت فرنگی ، خرما ، برگه زرد آلو ، انواع شیرینی های مورد علاقه تان می تواند بسیار بیش از مواد خوراکی غیر مغذی مثل پفک و چیپس و … برایتان موثر باشید .
– علاوه بر صرف صبحانه از میوه های تازه مثل سیب ، پرتغال ، انگور ، موز و یا سایر میوه های مورد علاقه استفاده کنید . از صرف صبحانه مفصل هم جداً اجتناب کنید .
– فسفر و کلسیم دو عنصر بسیار مهم در فعالیت های مغزی هستند . مصرف شیر و پنیر و تخم مرغ و جوانه گندم و … بایستی در تغذیه روزانه قرار گیرد . مصرف دو لیوان شیر در روز ضروری است .
– منیزیم از عنصرهای معدنی هستند که ضمن خاصیت آرام بخش و متعادل کنندگی که دارد ، باعث تسهیل مکانیزم به خاطر آوردن مطالب به حافظه می شود . منیزیم لازم بدن در نان سبوس دار، سبزی های سبز ، کاکائو و شکلات و جوانه گندم و … قابل جستجو است .
مجموعه ویتامین های ب در یادگیری وتقویت حافظه نقش مهمی دارند. استفاده از عدس ، هویج ، گردو ، فندق ، جوانه گندم ، پرتغال ، شیر ، تخم مرغ ، اسفناج ، کاهو در رزیم غذایی روزانه می توان نیازمان را بر طرف کند .
– حفظ سلامت چشم مهم است ، لازم است با مصرف مقادیر مورد نیاز ویتامین A به بهداشت چشم و بینایی خود توجه کنیم . ویتامین A به صورت فراوان در کره ، روغن ماهی ، پنیر ، تخم مرغ ، هویچ و گوشت گوساله یافت می شود .
– آهن نقش مهمی در سلامت بدن دارد ، تغذیه سرشار از آهن برای دختران بیشتر توصیه می شود . استفاده از موادی چون جگر ، گوشت گاو ، تخم مرغ ، عدس ، پیازچه ، کشک ، و … نیاز ما را رفع می کند . حالاتی مثل عدم تمرکز ، خستگی پذیری بالا ، بیحالی ، خواب آلودگی و … در افراد مبتلا به کمبود آهن دیده می شود و این حالات نقش مهمی در یادگیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارد .

هدایت تحصیلی, [۰۲.۰۴.۱۶ ۰۷:۰۱]
۸) برای شرکت در آزمونهای تستی چگونه خود را آماده کنیم ؟
در امتحان چهار گزینه ای انتخاب جواب از بین چند گزینه صورت می گیرد . نقطه شروع خود را انتخاب کنید برخی به ترتیب شماره سئوالات را جواب می دهند و برخی بر اساس علاقه و ترتیب دشواری سئوالات . درسئوالات تستی به ویژه در کنکور سراسری فقط سواد شما را نمی سنجند بلکه علاوه بر سواد سرعت ، دقت ، و هوش شما را می سنجند ( دقت ، سرعت ، معلومات ، هوش )
تست های هر آزمونی به دو دسته تست های سرعت و قدرتی تقسیم میشود ، تست های سرعتی معمولاً محفوظات ، سرعت انتقال و سرعت عمل شما را می سنجد ، تست های قدرتی معمولاً درک و فهم ، قدرت تجزیه و تحلیل ، مقایسه ، دسته بندی ، توانایی به کار بستن و ارتباط دادن خلاقیت و سایر لایه های عمیق تر ذهن را مورد ارزشیابی قرار می دهند .
در تست های سرعتی معمولاً اولین حدس ، صحیح ترین پاسخ است مگر اینکه در هنگام پاسخگویی تمرکز نداشته باشیم و شتاب کرده باشیم یا بدنه سوال را به خوبی نخوانده باشیم ، تکنیک های مربوط به افزایش دقت و سرعت و مدیریت زمان و مدیریت هیجانی روانی و افزایش تست های محاسباتی و قدرتی و سرعتی و تله های تستی و تست های مفهومی را نیز باید مورد توجه قرار داد .

هدایت تحصیلی, [۰۲.۰۴.۱۶ ۰۷:۱۱]
مشارکت در مباحث تخصصی هدایت تحصیلی توسط اساتید حوزه تعلیم و تربیت / مدیران مدارس /مشاورین تحصیلی و تربیتی / کارشناسان حوزه آموزش /دانشجویان رشته علوم تربیتی و دانش آموزان ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه و بزرگسالان موجب امتنان است . احمد عباسپور ahmadabbaspour.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

X