رونوشت تلگرام هدایت تحصیلی در اردیبهشت ماه ۹۵

دانش اموز عزیز ……..هیچ می دانید موفقیت در درس و مدرسه فوت و فن های خاص خودش را دارد که هر دانش آموزی با تکیه بر مهارت ها و تجربه هایش می تواند به آن دست یابد؟
تا به حال این نکته فکر کرده اید که از فرصت های باقی مانده چه استفاده هایی می توان کرد؟
هیچ به این اندیشیده اید که این روزها روی دور تند است؟ مدرسه می رویم، کتاب می خوانیم، آخر سال می شود ، امتحان می دهیم، نتیجه می گیریم، نتیجه نمی گیریم! تک تک این صحنه ها چندین بار باید تکرارمی شود تا یاد بگیریم به بهترین شکل از انها استفاده کنیم؟ یا اینکه این سوال ها و تداعی ها تکراری هستند ، واقعیتی را بیان می کنند و آن نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی و جمع بندی دروس مختلف است.

***************************

زمان بازسازی و پاک سازی هر اندام به شرح زیر است
.

✅ریه ها : ۳ تا ۵ صبح

✅روده ی بزرگ : ۵ تا ۷ صبح

✅معده : ۷ تا ۹ صبح

✅طحال : ۹ تا ۱۱ صبح

✅قلب : ۱۱ صبح تا ۱ ظهر

✅روده ی کوچک : ۱ تا ۳ بعداز ظهر

✅مثانه : ۳ تا ۵ بعد از ظهر

✅کلیه ها : ۵ تا ۷ بعداز ظهر

✅لوزالمعده : ۷ تا ۹ شب

✅عروق و رگ های خونی : ۹ تا ۱۱ شب

✅کیسه صفرا : ۱۱ شب تا ۱ بامداد
کبد : ۱ تا ۳ صبح

?ریه ها ?

ریه اولین عضوی است که پاکسازی می شود و سموم را از خود دفع می کند. این فرآیند در ساعت ۳ تا ۵ صبح رخ می دهد. به این دلیل است که گاهی در هنگام خواب سرفه می کنیم. در واقع ریه ها در حال خلاص شدن از شر سموم هستند. اگر سرفه هایتان در این زمان زیاد است، حتما باید به فکر بهبود رژیم غذایی تان باشید.

?روده ی بزرگ ?

برای حفظ سلامت روده ی بزرگ بهتر است آب فراوان بنوشید. حتما متوجه شده اید که در ساعات بین ۵ تا ۷ صبح احساس تشنگی می کنید، زیرا روده در حال پاکسازی است و آب زیادی مصرف می کند.

سعی کنید هنگام صبح مصرف کافئین را به حداقل برسانید (کافئین در چای، قهوه و نوشابه سیاه وجود دارد)، زیرا کافئین ادرار آور بوده و سبب دفع فراوان آب از روده، کلیه و مثانه می شود.

بنابراین مصرف آب فراوان در طول روز را فراموش نکنید تا روده بتواند بهتر از پس وظایفش برآید. خوب کار کردن روده مساوی است با رسیدن به وزن طبیعی، کند شدن فرآیند پیری و داشتن بدنی سالم.

?معده ?

معده بین ساعت ۷ تا ۹ صبح بازسازی میشود. بنابراین باید در این زمان از مصرف وعده های غذایی بزرگ بپرهیزیم.

بر خلاف روده، معده به آب کمتری جهت پیش بردن فرآیند پاکسازی نیاز دارد، پس بهتر است صبح خود را با آب میوه و میوه آغاز کنیم تا هم فرآیند هضم راحت تر شود و هم آب مورد نیاز معده تأمین گردد.

?طحال ?

ساعت ۹ تا ۱۱ صبح زمان پاکسازی طحال است. به همین دلیل است که در این ساعات احساس ضعف و بیمار شدن داریم، زیرا طحال با کبد و سیستم ایمنی مرتبط است و سبب آزادسازی آنتی بادی در صورت وجود ماده ی خارجی یا میکروب در خون می شود.

?قلب ?

ساعت ۱۱ صبح تا یک ظهر نوبت قلب است و ممکن است در این ساعات حس کنیم قلبمان تندتر و شدیدتر از قبل می تپد. حدود ۷۰ درصد از حملات قلبی در این زمان یعنی زمان بازسازی قلب رخ می دهد.

?روده کوچک ?

آیا تا به حال متوجه شده اید که بین ساعات ۱ تا ۳ بعد از ظهر دچار نفخ می شوید و یا غذایتان به سختی هضم می شود؟ این موضوع به دلیل ماده ی غذایی مصرفی تان می باشد و باید فکری به حال رژیم غذایی تان کنید.
?کلیه ها و مثانه ?

ساعت ۳ تا ۷ بعد از ظهر زمان پاک سازی و بازسازی کلیه ها و مثانه است و اغلب در این زمان ها احساس خستگی و خواب آلودگی به سراغمان می آید. اگر کلیه ها خوب کار نکنند، احساس خستگی خواهید کرد.

?لوزالمعده ?

معمولا بین ساعت ۷ تا ۹ شب هوس شیرینی جات می کنیم. کلیه ها، پانکراس را تنظیم می کنند و اگر در این زمان شیرینی مصرف کنیم، دچار درد در قسمت پایینی ناحیه ی کمر خواهیم شد.

کلیه ها، مثانه و لوزالمعده به هم متصل اند و اگر در این ساعات مذکور احساس خواب آلودگی می کنید، بدان معنی است که لوزالمعده در حال پاک سازی و بازسازی است.
?عروق و رگهای خونی ?

سردرد و خستگی و بی حالی در ساعت ۹ تا ۱۱ شب گاهی به دلیل بازسازی عروق و رگ ها است.
?کبد و کیسه صفرا ?

این دو ارگان بین ساعت ۱۱ شب تا ۳ صبح پاک سازی می شوند. در این ساعت گاهی احساس می کنیم که نمی توانیم به خواب برویم، زیرا کبد هنوز زباله هایش را دفع نکرده. زباله هایی که سبب بی خوابی و اضطراب می شوند.

******************************

سلام علیکم
اعضای محترم
نظر به اهمیت هدایت تحصیلی ، در شبکه تخصصی هدایت تحصیلی دانش اموزان دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم که تاکنون ۶۵ نفر عضو یت دارند از راهنمایی های عزیزان به شرح زیر بهره مند خواهیم بود .
• اساتید علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی مشهد
• اساتید علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه
• کارشناس مسئولان محترم مشاوره ادارات نواحی آموزش و پرورش مشهد
• مشاورین محترم نواحی یک و دو و چهار مشهد
• مشاورین و کارشناسان محترم مدارس امام حسین علیه السلام در مشهد
• جمعی از دانش اموزان و والدین محترم آنان در دوره ایتدایی و متوسطه
• جمعی از مدیران هنرستانها و دبیرستانها و دوره ابتدایی مشهد

احمد عباسپور

*************************************

هدایت تحصیلی, [۲۸.۰۴.۱۶ ۰۶:۱۷]
*یکی از فوایدی که می توان در مورد جدول به آن اشاره کرد این است که این معما باعث می شود تا حداقل دقایقی شما با خودتان خلوت کنید و در تنهایی به تفکر بپردازید.. در حین حل کردن جدول نیز می توانید به کارهای روزمره و در کل به خودتان فکر کنید.

*دیگر فایده جدول که محققان به آن دست پیدا کرده اند کم شدن میزان جنون و آلزایمر در افرادی است که به طور مرتب جدول حل میکنند.این افراد تا ۵ برابر کمتر در معرض ابتلا به کمبود حافظه و یا آلزایمر هستند چرا که جدول می تواند ورزشی بسیار عالی باری مغز باشد.

*حس آرامش یکی دیگر از مواردی است که در مورد جدول باید بدانید. چرا که با رها شدن ذهن شما از دنیای اطراف و تمرکز بر روی جدول شما به راحتی می توانید به یک حالت ارامش خاصی برسید که کمتر با آن رو برو می شوید.

*به طور کلی جدول می تواند یک زندگی سالم را به شما هدیه بدهد چرا که در آن مدت شما می توانید از مواد مخربی مانند سیگار نیز ذهنتان را منحرف کنید و همچنین در حال تقویت مغزتان هستید و در کنار ان وقتی را برای بهبود زندگیتان و برای تفکر به خودتان گذاشته اید.

چگونه بهتر گوش کنیم؟

گوش کردن یکی از مهمترین مهارتهایی است که با پرورش آن می توانید کارآیی خود را در مدرسه افزایش دهید. این مهارت بعد از مهارت خواندن، یکی از مشکل ترین مهارتهاست.
در این جا سعی داریم تا با راههای پرورش این مهارت آشنا شویم. کلاس مکانی برای یادگیری و گوش کردن است.

در کلاس:
* در کلاس مطالب درسی را دنبال کنید و به رویا فرونروید. ( خیالبافی نکنید. )
* اگر حرف بزنید، مطمئنا نمی توانید گوش کنید.
* در هنگام گوش کردن قلم به دست باشید و نکات مهم را یادداشت کنید.

قبل از کلاس:
* راجع به مطالب درسی جدید فکر کنید.
* نکات مهم جلسه گذشته را به یاد آورید. ( دوره کنید. )
* تکالیف خود را انجام دهید.

در کلاس:
* آنچه را که قبلا یاد گرفته اید با مطالب جدید ارتباط دهید.
* آیا شما راجع به موضوع درس اطلاعات اضافی دارید؟
* در طی درس چه چیزی به ذهن شما می آید؟
* برروی موضوع درس تمرکز کنید.
* نکات مهم درس را یادداشت کنید.
* در صورت امکان روی نیمکتهای جلوی کلاس بنشینید. اگر جلوتر باشید بهتر می توانید گوش کنید.

بعد از کلاس:
* مطالب درسی و یادداشتهایتان را دوره کنید.
* بعضی ها دوست دارند که یادداشتهایشان را پاکنویس کنند، اما سعی کنید برای اینکار وقت زیادی اختصاص ندهید.
* هنگام دوره زیر نکات مهم خط بکشید.

نکات دیگری راجع به گوش کردن:
* خوب گوش کردن به معنی توجه کردن است.
* تمام آنچه را که گفته می شود بشنوید، نه آنچه را که دوست دارید.
* آنچه را که می شنوید با آنچه که از قبل می دانستید ربط دهید.
* نکات مهم درس را تشخیص دهید.
* سعی کنید نکات مهمی را که ممکن است سوال امتحان باشد، تشخیص دهید.
* صحبتهای معلم را دنبال کنید. ( حدس بزنید صحبتهای بعدی او چه خواهد بود. )
* به دقت به آنچه معلم راجع به تکالیف درسی می گوید، گوش کنید و در صورت نیاز آن را یادداشت کنید.
* به دقت گوش کنید و به دنبال عبارات کلیدی معلم باشید و به آن اهمیت دهید.

عباراتی همچون ” این مطلب مهم است…، مهم است بدانید که… و یا لازم است که این مطلب را برای امتحان بدانید…
” بخاطر بسپارید که گوش کردن با شنیدن متفاوت است. شما می توانید هرچیزی را بشنوید، اما به آن گوش نکنید یا از یک گوش بشنوید و از گوش دیگر بیرون کنید. برای گوش کردن باید فکرکنید و فعال باشید نه منفعل.
مطالعه به سبکی دیگر!

اغلب دانش آموزان، دانشجویان و علاقه مندان آموزشی از مربیان و استادان خود بارها پرسش می کنند که چگونه مطالعه کنیم تا مطالب را بهتر در ذهن سازماندهی کنیم؟ صبح زود مطالعه کنیم یا شب هنگام؟ با صدای بلند مطالعه کنیم یا به آهستگی مطالب را مرور کنیم؟ پیشکسوتان فرهنگی نیز با توجه به تجربیات و روش های علمی شیوه هایی را توصیه می کنند. مطلب زیر از کتاب زمینه روانشناسی “هیلگارد” تهیه شده که می تواند پاسخگوی برخی از پرسش های مربوط به شیوه های مطالعاتی باشد. با هم این مطلب را مرور می کنیم:

اساس امر مطالعه و خواندن بدون فراموشی، یادگیری و حافظه است. در این جا با تکنیک ” PQRST” ( که مخفف آن در زبان لاتین، ” Preview ” مرور اجمالی، ” Question ” سوال، ” Read ” خواندن، “Self-recitation” تلقین و تکرار ” Test” آزمون است) آشنا می شوید.

هدایت تحصیلی, [۲۸.۰۴.۱۶ ۰۶:۱۷]
مرحله P (مرور اجمالی):
در اولین گام مطالعه، مروری اجمالی بر کل مطالب مورد مطالعه کنید تا از موضوعهای اصلی آن تصوری پیدا کنید. این کار را می توان با خواندن رئوس مطالب و سپس گفتارهای اصلی و تصاویر و عکس های آن انجام داد. مهمترین جنبه مرحله مرور اجمالی این است که می توان خلاصه مطالب را در پایان هر فصل به دقت خواند و در مورد هر یک از نکاتی که در این خلاصه آمده است تامل کرد. خواه ناخواه به ذهنتان خطور می کند که باید پس از خواندن مطالب جواب را پیدا کرده باشید و دستاورد این مرحله، به دست آوردن دید کلی نسبت به عناوین فصل ها و نحوه سازماندهی آنهاست.

مرحله Q (پرسش کردن): عناوین اصلی مطالب را به یک یا چند پرسش تبدیل کنید؛ پرسش هایی که با خواندن آن گفتارها، به پاسخ آنها دست می یابید. باید از خود بپرسید: ” مطالب عمده ای که مولف می خواهد در این گفتار بیان کند، چیست؟

مرحله R (خواندن):
در این مرحله، گفتار مورد نظر را با دقت به معنای آن بخوانید و بکوشید جواب پرسش هایی را که در مرحله Q مطرح کرده بودید بیابید، لذا باید در مورد آنچه که در دست مطالعه دارید تامل کنید و آن را به مطالب دیگری که می دانید ارتباط دهید. پس می توان واژه ها یا عبارات کلیدی را در متن علامت زد. اصولا می بایست ۱۰ الی ۱۵ درصد متن را علامت زد زیرا در این مرحله، هدف این است که واژه ها یا مطالب اصلی متن مشخص شود تا بعد بتوانید آنها را مرور کنید. تا وقتی تمام گفتار و مطالب کلیدی آن را نخوانده اید یادداشت برندارید این کار کمک می کند اهمیت نسبی هر نکته را دریابید.

مرحله S (تلقین و تکرار):
پس از به پایان رساندن مطالعه مطالب بکوشید تا نکات عمده آن را به یاد آورید و اطلاعاتی را که در آن مطرح شده است از حفظ بیان کنید، درس پس دادن به خود، روش بسیار موثری برای تثبیت مطالب در حافظه است. مطالب را به زبان خودتان بیان کنید و اطلاعات مطرح شده را از حفظ بگویید.
در نبود افراد بهتر است با صدای بلند این کار را انجام دهید اما اگر افراد دیگری هم حضور دارند می توانید این کار را در ذهنتان انجام دهید. مطلب را با متن مقابله کنید تا مطمئن شوید که آنها را درست و کامل به یاد آورده اید. با تکرار یا از برکردن مطالب، متوجه می شوید که چه چیزهایی را به خاطر نسپرده اید. این کار به شما کمک می کند تا اطلاعات را در ذهن خود سازماندهی کنید. پس از آنکه گفتار اولی به پایان رسید می توانید به گفتار بعدی بپردازید و باز هم مراحل S.R.Q را در مورد آن به کار بندید. همین روش را تا پایان گفتارهای یک فصل اعمال کنید.

مرحله T (آزمون):
پس از پایان مطالعه یک فصل، باید از خودتان امتحان بگیرید و کل مطالب فصل را مرور کنید. بنابراین یادداشت های خود را دوره کنید و ببینید که آیا نکات اصلی را به یاد می آورید یا نه؟ بکوشید تا دریابید که مطالب مختلف فصلها چه ارتباطی با هم دارند؟ در مرحله T ، ممکن است برای یافتن مطالب و نکات کلیدی به کل فصل مراجعه کنید و در این مرحله باید خلاصه فصل ها را بخوانید، همچنین به هر مدخلی جزئیات بیشتری بیفزائید. مرحله T را نباید به شب امتحان موکول کرد، بهترین زمان برای اولین مرور هر فصل، بلافاصله پس از خواندن آن است.
پژوهشهای انجام شده نشان می دهد که روش (PQRST) بسیار مفید بوده است، به گونه ای که بر روخوانی ساده مطالب فصل، از ابتدا تا انتها ارجحیت دارد، مرحله تلقین و تکرار در این روش بسیار مهم است. به جای چند بار خواندن مطالب بخش عمده زمان مطالعه را برای حفظ کردن فعالانه مطالب صرف کنید. بر اساس پژوهشهای انجام شده، خواندن دقیق خلاصه مطالب هر فصل، پیش از خواندن آن، بهره وری مطالعه را بسیار بیشتر می کند. خواندن خلاصه هر فصل سبب می شود که کل مطالب آن در ذهن سازماندهی شود. حتی اگر نخواهید از تمام مراحل روش (PQRST) پیروی کنید خوب است به اهمیت تلقین و تکرار و خواندن خلاصه مطلب فصل برای ورود به مطلب توجه خاصی مبذول کنید.

هدایت تحصیلی, [۲۸.۰۴.۱۶ ۰۶:۲۱]
????????برای اینکه داوطلب درکنکور موفق عمل کند، باید تمرین تست های مختلط، را در برنامه مطا لعاتی خود قرار دهند. اگر در پاسخ دادن به تستی دچار مشکل شدید، باید به سراغ کتاب یا جزوه تان بروید و دوباره مبحث مربوط به آن تست را بخوانید تا هیچ نکته مبهمی در ذهنتان باقی نماند. همچنین شرکت در آزمون های معتبر بسیار مفید است. چنانچه امکان شرکت در آزمون های معتبر نباشد، می‌توانید خودتان شرایطی را شبیه به آزمون سراسری به وجود آورید؛ یعنی با استفاده از سؤال های تستی که در اختیار دارید و با تعیین تعداد سؤال‌ها و مدت زمان پاسخگویی برای هر درس(متناسب با آزمون)، از خود آزمون به بگیرید.
به طور کلی سه دسته تست باید حل شود
تست آموزشی :
تستی که همراه درس حل می شود به منظوریادگیری دقیق مطلب می باشد . در این مرحله زمان زیاد مهم نیست و تعداد تستی که در این مرحله حل می شود کم است.(تست طبقه بندی شده و موضوعی)البته در این مرحله باید ابتدا به بررسی تست های حل شده پرداخت و سپس حل تست جدید را در دستور کار قرار داد.. تا زمانی که در یک درس مطالعه کافی ندارید سراغ تست زدن نروید و تا زمانی که کلیه ی تست های حل شده در جزوه را بررسی نکرده اید سراغ حل تست جدید نروید.ال های تستی که در اختیار دارید و با تعیین تعداد سؤال‌ها و مدت زمان پاسخگویی برای هر درس(متناسب با آزمون)، از خود آزمون به بگیرید.
تست تمرینی:
تستی که بعد از اتمام یک مطلب و حل تست های حل شده ی جزوه حل می شود به منظور رفع اشکال و بر طرف کردن نکات مبهم (تسلط بر دروس)می باشد . در این مرحله تعدادتست بیشتر از مرحله قبل می باشد و می توان در این مرحله تست زنی را با زمان انجام داد.این تست زنی باید یکی دو روز بعد از مطالعه انجام شود(دروس عمومی و اختصاصی متفاوت است) در منزل زمان حل تست نباید بلافاصله پس از مطالعه درس باشد . یعنی پس از اینکه یک موضوع مطالعه شد ومسائل حل شده بررسی شد حداقل یک روز بعد اقدام به حل تست نمایید در حل تست ابتدا مشخص کنید چند تست می خواهید حل کنید پس با یک نظم شروع به حل تست نمایید نه به ترتیب و یا شماره تست .
در این روش اگر مثلاً می خواهید در مبحث حرکت ( فیزیک ) ۳۰ تست حل کنید و حدود ۳۰۰ تست دارید ، هیچ گاه به ترتیب شروع به حل تست نکنید بلکه مثلاً مضارب ۱۰ را حل کنید یعنی تست های شماره ۱ -۱۰- ۲۰ – ۳۰ -۴۰ و … با این روش همه جور تست حل می شود .
در هر نوبت حل تست ، تعداد تست ها دقیقاً برابر تعداد تست در آزمون باشد یعنی اگر مثلاً تست شیمی حل می کنید با توجه به اینکه تعداد تست شیمی در آزمون برای رشته ریاضی ۳۰ عدد است تست ها رابه دسته های ۳۰ تایی تقسیم کنید
تست مهارتی :
تستی که بعد از اتمام درس حل می شودبه منظور جمع بندی مطالب و افزایش سرعت است پس حتما باید با زمان انجام گیرد.( تست جامع از تمام مطالبی که تا به حال مطالعه شده)
در حل تست ابتدا باید به حل درست توجه نمود سپس به سرعت حل تست یعنی اول باید آمادگی لازم ایجاد شود تا سپس به فکر مسابقه باشیم ( ابتدا قدرت وبعد سرعت). قبل از توجه به تعداد تست های حل شده به کیفیت آن توجه نمایید( حل ۱۰ تست با تفکر روی آنها بهتر از حل ۲۰۰ تست با سرعت می باشد). نگرانی از بابت تعداد تست درست حل شده نداشته باشید

*****************************************

هدایت تحصیلی, [۱۹.۰۴.۱۶ ۱۳:۴۸]
دفترچه راهنمای آزمون ورودی
دبیرستان های دوره های اول و دوم متوسطه
هنرستان های فنی و حرفه ای نمونه دولتی
دبیرستان های فرهنگ(فقط دخترانه)
۱۳۹۵- سال تحصیلی ۹۶
تربیت باید تربیت قرآنی باشد.
امام خمینی (ره)
الف) ضوابط و شرایط ثبت نام داوطلبان در آزمون :
۱ – داشتن تابعیت ایرانی.
۹۴ مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور است /۵/۱۲-۳۴۰/ تبصره)ثبت نام اتباع غیر ایرانی، تابع بخشنامه ۱۷۲۱۴
۲ – ملاک ثبت نام دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در آزمون ورودی دبیرستان های نمونه دولتی دوره اول متوسطه،کسب مقیاس خیلی
۱۳۹۴ – خوب در تمام دروس و یا مقیاس خوب در یک درس و خیلی خوب در سایر دروس نوبت اول در سال تحصیلی ۹۵
می باشد.
۳ – ملاک ثبت نام دانش آموزان پایه نهم در آزمون ورودی دبیرستان های دوره دوم متوسطه نظری و هنرستان های فنی و حرفه ای نمونه
۱۳۹۴ می باشد. – دولتی،کسب حداقل معدل ۱۷ در نوبت اول در سال تحصیلی ۹۵
ب) مدارک مورد نیاز برای ثبت نام داوطلبان در آزمون :
-۱ اصل و کپی صفحه اول شناسنامه داوطلب.
-۲ مبلغ ۱۰۵۰۰۰ (ده هزار و پانصد تومان)
تذکر: بجز مبلغ فوق الذکر دریافت هر گونه وجهی تحت هر عنوان ممنوع می باشد.
۳) پشت نویسی شده داوطلب . × -۳ یک قطعه عکس ( ۴
-۴ نمون برگ تکمیل شده تقاضانامه ثبت نام در آزمون.(عکس داوطلب به آن الصاق شده باشد)
-۵ پرینت اطلاعات ثبت شده در سیستم که به تائید متقاضی و ولی او رسیده باشد(پس از ثبت نام اینترنتی در زمان مقرر)
ج)زمان ثبت نام :
– ثبت نام داوطلبان آزمون، ازروز چهارشنبه ۲۵ فروردین ماه شروع و تاپایان روز سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ در مدارس محل
تحصیل فعلی دانش آموزان انجام خواهد شد
www.razaviedu.ir : ثبت نام از طریق سایت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به آدرس 
د)زمان اجرای آزمون:
۱ – آزمون ورودی دبیرستان های متوسطه دوره های اول و دوم و هنرستان های فنی وحرفه ای نمونه دولتی رأس ساعت ۹ صبح روز
۹۵ در سراسر کشور به صورت هم زمان برگزار خواهد شد. /۳/ جمعه ۲۸
۲ – کارت ورود به جلسه آزمون، از سوی ادارات آموزش و پرورش تابعه در اختیار مدارس ابتدایی و دبیرستان های دوره اول محل تحصیل
۹۵ ، کارت ورود به جلسه داوطلبان را (به /۳/ ۹۵ لغایت ۲۷ /۳/ دانش آموز قرارمی گیرد.واحد های آموزشی مذکور موظف اند از تاریخ ۲۴
همراه نشانی و کروکی دقیق حوزه امتحانی) پس از انطباق دقیق مشخصات مندرج بر روی کارت با اصل شناسنامه (نام و نام خانوادگی و
کد ملی داوطلب )، در اختیار آنان قراردهند.
تبصره ۱ : داوطلبان آزمون ورودی پایه هفتم باید یک نسخه از کارنامۀ پایه ششم ابتدایی و داوطلبان آزمون ورودی دوره دوم متوسطه
(هنرستان های فنی و حرفه ای و دبیرستان ها) نیز باید یک نسخه از کارنامۀ پایه نهم خود را به مسؤول توزیع کارت ، تحویل نمایند.
تبصره ۲ : شرط شرکت در آزمون ورودی دبیرستان های نمونه دولتی دوره اول متوسطه، کسب مقیاس خیلی خوب در تمام دروس و یا
۱۳۹۴ می باشد. – کسب مقیاس خوب در یک درس و خیلی خوب در سایر دروس در نوبت های اول و دوم درسال تحصیلی ۹۵
تبصره ۳ :شرط شرکت درآزمون ورودی دبیرستان های نمونه دولتی دوره دوم متوسطه، کسب معدل کل حداقل ۱۷ در سال تحصیلی
۱۳۹۴-۹۵ می باشد.
تبصره ۳ : شرکت داوطلبان در جلسۀ آزمون ورودی، بدون ارایه کارت ورود به جلسه، اکیدا ممنوع می باشد.
ه ) منابع آزمون، مواد درسی ، تعداد وضریب سوالات
۱ – منابع ،مواد درسی ، تعداد وضریب سوالات آزمون ورودی پایه هفتم دبیرستان های نمونه دولتی دوره اول متوسطه و مدت زمان پاسخ
گویی به آنها ، به شرح جدول ذیل می باشد .
ردیف ماده درسی تعداد سئوال ضریب زمان پاسخ گویی منابع طرح سئوال
۲ ۱ آموزش قرآن و هدیه های آسمانی ۱۰
۱۰۰ دقیقه
کتاب های پایه ششم ابتدایی سال تحصیلی
۱۳۹۴ -۹۵
۲ ۲ فارسی(مهارت های خواندن ونوشتن) ۲۰
۱ ۳ مطالعات اجتماعی ۱۰
۲ ۴ علوم تجربی ۲۰
۳ ۵ ریاضیات ۲۰
– جمع کل ۸۰
– سئوالات آزمون ، به شیوه چهار گزینه ای (فقط با یک پاسخ درست) در سطح محتوی کتاب های درسی پایه ششم طراحی می شوند.
– بازای هر پاسخ صحیح ۳ امتیاز مثبت و به ازای هر پاسخ غلط ۱ امتیاز منفی برای داوطلب در نظر گرفته می شود .برای سئوالات بدون
پاسخ امتیازی در نظر گرفته نخواهد شد
تبصره) چنانچه داوطلب در هر سئوال بیش از یک گزینه را علامت زده باشد ۱ امتیاز منفی برای او در نظر گرفته خواهد شد.
– سؤالات درس قرآن و هدیه های آسمانی، از محتوای مشترک تدریس به گونه ای طراحی می شود که کلیه داوطلبان اهل تشیع و تسنن
قادر به پاسخگویی سوالات باشند.
– داوطلبان اقلیت های دینی (مسیحیان ،کلیمیان و زرتشتیان)، به جای پاسخ به سؤالات درس قرآن و هدیه های آسمانی ، به سؤالات
۳۴ پاسخ خواهند داد. / محتوای کتاب هدیه های آسمانی پایه ششم ابتدایی ویژه اقلیت های دینی با کد ۷

هدایت تحصیلی, [۱۹.۰۴.۱۶ ۱۳:۵۱]
۲ – منابع ، مواد درسی ، تعداد و ضریب سئوالات آزمون ورودی دوره دوم متوسطه (دبیرستانها و هنرستانها)و مدت زمان پاسخ گویی به
آنها ، به شرح جدول زیر می باشد :
ردیف ماده درسی تعداد سئوال ضریب زمان پاسخ گویی منابع طرح سئوال
۲ ۱ پیام های آسمان ۱۰
۱۲۰ دقیقه ۱۰۰ درصد سئوالات از کتاب های پایه نهم
۱۳۹۴- سال تحصیلی ۹۵
۲ ۲ فارسی ۱۵
۱ ۳ عربی ۸
۱ ۴ مطالعات اجتماعی (تاریخ، جغرافیا، مدنی) ۱۰
۱ ۵ انگلیسی ۷
۲ ۶ علوم تجربی ۲۵
۳ ۷ ریاضیات ۲۵
جمع کل ۱۰۰
– سوالات آزمون ورود به دوره دوم متوسطه نظری وهنرستان های فنی وحرفه ای نمونه دولتی ،به شیوه چهارگزینه ای (فقط بایک پاسخ
درست)درسطح محتوای کتاب های درسی پایه نهم طراحی می شوند.
– سوالات درس پیام های آسمانی،از محتوای مشترک تدریس به گونه ای طراحی می شودکه تمامی داوطلبان اهل تشیع واهل تسنن قادر
به پاسخ گویی سوالات باشند.
– داوطلبان اقلیت های دینی (مسیحیان،کلیمیان وزرتشتیان)به جای پاسخ به سوالات درس پیام های آسمان ،به سوالات ویژه ادیان خود با
۱۳۵ پاسخ خواهند داد. / کد ۲
– به ازای هر پاسخ صحیح ، ۳ امتیازمثبت وبه ازای هر پاسخ غلط ، ۱امتیاز منفی برای داوطلب درنظر گرفته می شود .برای سوالات بدون
پاسخ ،امتیازی درنظر گرفته نخواهدشد.
– تبصره:چنانچه داوطلب در هر سوال بیش از یک گزینه راعلامت زده باشد، ۱ امتیاز منفی برای اودر نظر گرفته خواهدشد
و) ضوابط وشرایط پذیرش مدارس نمونه دولتی دوره های اول ودوم متوسطه وهنرستان های فنی وحرفه ای نمونه دولتی
۱ – رقابت علمی برای ورود به هنرستان های فنی و حرفه ای نمونه دولتی ، در بین دانش آموزان شهر و شهرستان بدون لحاظ نمودن منطقه
یا ناحیه می باشد لذا انتخاب دو هنرستان فنی و حرفه ای نمونه دولتی در سطح استان به ترتیب اولویت اول و دوم مجاز می باشد.
۲ – ثبت نام در آزمون ورودی دبیرستان های نمونه دولتی دوره اول و دوم متوسطه اختصاص به محل تحصیل فعلی داوطلب داشته
وداوطلبان ادارات تحت پوشش فقط بایستی آموزشگاه نمونه دولتی محل استقرار را انتخاب نمایند. در سامانه ثبت نام رایانه ای انتخاب
دبیرستان های نمونه دولتی دوره اول ودوم متوسطه (نظری)بر اساس محل تحصیل داوطلب بصورت هوشمند تعریف شده است.
تبصره ۱)در تعدادی از ادارات که امکان انتخاب ۲ دبیرستان نمونه دولتی در دوره های اول ودوم وجود دارد لازم است متقاضیان عزیز بر
اساس محل سکونت ، توجه به بعد مسافت، وجود امکانات خوابگاهی و سایرشرایط در انتخاب اولویت دقت لازم بعمل آورند.
ادارات مربوط بشرح ذیل می باشند:
دوره اول متوسطه :احمد آباد،تبادکان،خوشاب ،داورزن،سبزوار،سرولایت ،ششتمد،طرقبه وشاندیز،ناحیه ۵ مشهد
دوره دوم متوسطه : ناحیه ۴ مشهد ،نیشابور، سبزوار، داورزن، خوشاب، ششتمد، چناران، گلبهار، فیروزه، زبرخان، میان جلگه، سرولایت،
قوچان، تبادکان، طرقبه وشاندیز، تربت حیدریه، احمد آباد،جلگه رخ،کدکن
۳ – مطابق با تبصره یک ماده ۱۱ از دستورالعمل اجرایی مدارس نمونه دولتی گزینش دانش آموزان در آزمون ورودی پایه هفتم دبیرستان
های نمونه دولتی دوره اول متوسطه،بر اساس نمره ی آزمون ورودی و در آزمون ورودی پایه دهم دبیرستان های دوره دوم متوسطه در
رشته های نظری و یا هنرستان های فنی وحرفه ای ، بر اساس میانگین نمره ی آزمون ورودی ومعدل کل پایه نهم ( ۵۰ % نمره آزمون
ورودی و ۵۰ % معدل کل پایه ی نهم)خواهد بود .
%۱۰ از ظرفیت پذیرش دبیرستان های متوسطه دوره های اول ودوم وهنرستان های فنی وحرفه ای نمونه دولتی به دانش آموزان – ۴
شاهدوایثارگرتعلق دارد دانش آموزان با شرایط زیر ، به ترتیب اولویت می توانند از این سهمیه استفاده کنند :
فرزندان شاهد.  اولویت ۱ « الف
فرزندان جانباز ۵۰ درصد به بالا و آزادگان با بیش از ۳ سال سابقه اسارت.  اولویت ۲ « ب
فرزندان جانباز ۲۵ درصد تا ۴۹ درصد و آزادگان با بیش از ۶ ماه سابقه اسارت.  اولویت ۳ « ج
فرزندان جانباز زیر ۲۵ درصد و آزادگان با کمتر از ۶ ماه سابقه اسارت.  اولویت ۴ « د
۵ – قبولی در آزمون ورودی دبیرستان های متوسطه دوره های اول ودوم نمونه دولتی ،اختصاص به منطقه ی برگزاری آزمون داشته ودانش
آموزانی که در آزمون یک مدرسه پذیرفته شده اند مجاز به ثبت نام در دیگر مدارس نمونه دولتی نخواهند بود.
۶ – داوطلبان قبول شده در آزمون ورودی هنرستان های فنی وحرفه ای نمونه دولتی یک شهر که در آزمون یک هنرستان پذیرفته شده اند
مجاز به ثبت نام در دیگر هنرستانهای نمونه دولتی آن شهر نخواهند بود.
ز)موارد خاص هنرستان های فنی وحرفه ای نمونه دولتی
توجه به موارد زیردر مورد داوطلبان ورود به هنرستان های فنی وحرفه ای نمونه دولتی ضروری می باشد.
۱ – داوطلبان با توجه به علاقه خود وبا در نظر گرفتن نوع رشته های موجود در هنرستان های فنی وحرفه ای نمونه دولتی ،اقدام به انتخاب
هنرستان نمایند.

هدایت تحصیلی, [۱۹.۰۴.۱۶ ۱۳:۵۲]
۲ – پذیرش در هنرستان های فنی وحرفه ای نمونه دولتی برمبنای موافقت نامه ی تنظیم شده ومیزان ظرفیت کامل کلاس های دارای مجوز
صورت خواهد گرفت.
۳ – انتخاب رشته تحصیلی در هنرستان های فنی و حرفه ای نمونه دولتی پس از اعلام نتایج آزمون ورودی با توجه به درخواست داوطلب
و با در نظر گرفتن رشته های دایردر آن هنرستان ،ظرفیت پذیرش و نمره آزمون ورودی تعیین می شود.
ی )موارد خاص دبیرستان های فرهنگ(این دبیرستان ها فقط در رشته ادبیات وعلوم انسانی و فقط در جنسیت دخترانه دانش آموز می پذیرند )
هدف : به جهت اعتلای فرهنگ و ادبیات غنی ایرانی – اسلامی و ارتقاء کیفیت رشته ادبیات و علوم انسانی و ایجاد زمینه برای جذب دانش
آموزان مستعد و علاقمند به این رشته
شرایط ثبت نام در آزمون ورودی دبیرستان های فرهنگ:
– علاقمندی دانش آموز به رشته ادبیات و علوم انسانی ، اشتغال به تحصیل در پایه نهم ،نداشتن سابقه مردودی ،شرکت در مصاحبه پس
از پذیرش در آزمون در محل دبیرستان
منابع ، مواد درسی ، تعداد و ضریب سئوالات آزمون ورودی دبیرستان های فرهنگ و مدت زمان پاسخ گویی به آنها ، به شرح جدول زیر
می باشد :
ردیف ماده درسی تعداد سئوال ضریب زمان پاسخ گویی منابع طرح سئوال
۳ ۱ پیام های آسمان ۱۰
۱۲۰ دقیقه ۱۰۰ درصد سئوالات از کتاب های پایه نهم سال
۱۳۹۴- تحصیلی ۹۵
۳ ۲ فارسی ۱۵
۳ ۳ عربی ۸
۳ ۴ مطالعات اجتماعی (تاریخ، جغرافیا، مدنی) ۱۰
۲ ۵ انگلیسی ۷
۱ ۶ علوم تجربی ۲۵
۲ ۷ ریاضیات ۲۵
جمع کل ۱۰۰
تذکر:
– بدلیل عدم وجود امکانات خوابگاهی و جنسیت دخترانه دبیرستان های نمونه فرهنگ، این مدارس فقط اختصاص به دانش آموزان
دختر ساکن نواحی مشهد تبادکان طرقبه شاندیز،گلبهار،احمد آباد و رضویه دارد
– پذیرش نهایی بر اساس امتیاز کل (معدل و آزمون ) و قبولی در مصاحبه خواهد بود .
– ادامه تحصیل دانش آموزان منوط به کسب حداقل نمره ۱۲ در هر درس و حداقل معدل سالانه ۱۵ می باشد.
موارد قابل توجه :
– انصراف از تحصیل در این مدارس پس از ثبت نام دارای شرایط وضوابط خاص این مدارس می باشد .
– انتقال دانش آموزان پذیرفته شده دبیرستانهای فرهنگ به نمونه دولتی وبالعکس امکان پذیر نمی باشد .
پیوست ها
-۱ لیست مدارس نمونه دولتی دوره اول و دوم متوسطه(نظری، فنی و حرفه ای)
-۲ لیست مدارس فرهنگ (پذیرش فقط دخترانه)
-۳ کد ۴ رقمی مناطق و شهرستان های محل تحصیل
-۴ نمون برگ ثبت نام دوره اول و دوم متوسطه
-۵ لیست انتخاب هوشمند برای مناطق و شهرستان ها و نواحی?????

هدایت تحصیلی, [۲۸.۰۴.۱۶ ۰۶:۱۷]
*یکی از فوایدی که می توان در مورد جدول به آن اشاره کرد این است که این معما باعث می شود تا حداقل دقایقی شما با خودتان خلوت کنید و در تنهایی به تفکر بپردازید.. در حین حل کردن جدول نیز می توانید به کارهای روزمره و در کل به خودتان فکر کنید.

*دیگر فایده جدول که محققان به آن دست پیدا کرده اند کم شدن میزان جنون و آلزایمر در افرادی است که به طور مرتب جدول حل میکنند.این افراد تا ۵ برابر کمتر در معرض ابتلا به کمبود حافظه و یا آلزایمر هستند چرا که جدول می تواند ورزشی بسیار عالی باری مغز باشد.

*حس آرامش یکی دیگر از مواردی است که در مورد جدول باید بدانید. چرا که با رها شدن ذهن شما از دنیای اطراف و تمرکز بر روی جدول شما به راحتی می توانید به یک حالت ارامش خاصی برسید که کمتر با آن رو برو می شوید.

*به طور کلی جدول می تواند یک زندگی سالم را به شما هدیه بدهد چرا که در آن مدت شما می توانید از مواد مخربی مانند سیگار نیز ذهنتان را منحرف کنید و همچنین در حال تقویت مغزتان هستید و در کنار ان وقتی را برای بهبود زندگیتان و برای تفکر به خودتان گذاشته اید.

چگونه بهتر گوش کنیم؟

گوش کردن یکی از مهمترین مهارتهایی است که با پرورش آن می توانید کارآیی خود را در مدرسه افزایش دهید. این مهارت بعد از مهارت خواندن، یکی از مشکل ترین مهارتهاست.
در این جا سعی داریم تا با راههای پرورش این مهارت آشنا شویم. کلاس مکانی برای یادگیری و گوش کردن است.

در کلاس:
* در کلاس مطالب درسی را دنبال کنید و به رویا فرونروید. ( خیالبافی نکنید. )
* اگر حرف بزنید، مطمئنا نمی توانید گوش کنید.
* در هنگام گوش کردن قلم به دست باشید و نکات مهم را یادداشت کنید.

قبل از کلاس:
* راجع به مطالب درسی جدید فکر کنید.
* نکات مهم جلسه گذشته را به یاد آورید. ( دوره کنید. )
* تکالیف خود را انجام دهید.

در کلاس:
* آنچه را که قبلا یاد گرفته اید با مطالب جدید ارتباط دهید.
* آیا شما راجع به موضوع درس اطلاعات اضافی دارید؟
* در طی درس چه چیزی به ذهن شما می آید؟
* برروی موضوع درس تمرکز کنید.
* نکات مهم درس را یادداشت کنید.
* در صورت امکان روی نیمکتهای جلوی کلاس بنشینید. اگر جلوتر باشید بهتر می توانید گوش کنید.

بعد از کلاس:
* مطالب درسی و یادداشتهایتان را دوره کنید.
* بعضی ها دوست دارند که یادداشتهایشان را پاکنویس کنند، اما سعی کنید برای اینکار وقت زیادی اختصاص ندهید.
* هنگام دوره زیر نکات مهم خط بکشید.

نکات دیگری راجع به گوش کردن:
* خوب گوش کردن به معنی توجه کردن است.
* تمام آنچه را که گفته می شود بشنوید، نه آنچه را که دوست دارید.
* آنچه را که می شنوید با آنچه که از قبل می دانستید ربط دهید.
* نکات مهم درس را تشخیص دهید.
* سعی کنید نکات مهمی را که ممکن است سوال امتحان باشد، تشخیص دهید.
* صحبتهای معلم را دنبال کنید. ( حدس بزنید صحبتهای بعدی او چه خواهد بود. )
* به دقت به آنچه معلم راجع به تکالیف درسی می گوید، گوش کنید و در صورت نیاز آن را یادداشت کنید.
* به دقت گوش کنید و به دنبال عبارات کلیدی معلم باشید و به آن اهمیت دهید.

عباراتی همچون ” این مطلب مهم است…، مهم است بدانید که… و یا لازم است که این مطلب را برای امتحان بدانید…
” بخاطر بسپارید که گوش کردن با شنیدن متفاوت است. شما می توانید هرچیزی را بشنوید، اما به آن گوش نکنید یا از یک گوش بشنوید و از گوش دیگر بیرون کنید. برای گوش کردن باید فکرکنید و فعال باشید نه منفعل.
مطالعه به سبکی دیگر!

اغلب دانش آموزان، دانشجویان و علاقه مندان آموزشی از مربیان و استادان خود بارها پرسش می کنند که چگونه مطالعه کنیم تا مطالب را بهتر در ذهن سازماندهی کنیم؟ صبح زود مطالعه کنیم یا شب هنگام؟ با صدای بلند مطالعه کنیم یا به آهستگی مطالب را مرور کنیم؟ پیشکسوتان فرهنگی نیز با توجه به تجربیات و روش های علمی شیوه هایی را توصیه می کنند. مطلب زیر از کتاب زمینه روانشناسی “هیلگارد” تهیه شده که می تواند پاسخگوی برخی از پرسش های مربوط به شیوه های مطالعاتی باشد. با هم این مطلب را مرور می کنیم:

اساس امر مطالعه و خواندن بدون فراموشی، یادگیری و حافظه است. در این جا با تکنیک ” PQRST” ( که مخفف آن در زبان لاتین، ” Preview ” مرور اجمالی، ” Question ” سوال، ” Read ” خواندن، “Self-recitation” تلقین و تکرار ” Test” آزمون است) آشنا می شوید.

هدایت تحصیلی, [۲۸.۰۴.۱۶ ۰۶:۱۷]
مرحله P (مرور اجمالی):
در اولین گام مطالعه، مروری اجمالی بر کل مطالب مورد مطالعه کنید تا از موضوعهای اصلی آن تصوری پیدا کنید. این کار را می توان با خواندن رئوس مطالب و سپس گفتارهای اصلی و تصاویر و عکس های آن انجام داد. مهمترین جنبه مرحله مرور اجمالی این است که می توان خلاصه مطالب را در پایان هر فصل به دقت خواند و در مورد هر یک از نکاتی که در این خلاصه آمده است تامل کرد. خواه ناخواه به ذهنتان خطور می کند که باید پس از خواندن مطالب جواب را پیدا کرده باشید و دستاورد این مرحله، به دست آوردن دید کلی نسبت به عناوین فصل ها و نحوه سازماندهی آنهاست.

مرحله Q (پرسش کردن): عناوین اصلی مطالب را به یک یا چند پرسش تبدیل کنید؛ پرسش هایی که با خواندن آن گفتارها، به پاسخ آنها دست می یابید. باید از خود بپرسید: ” مطالب عمده ای که مولف می خواهد در این گفتار بیان کند، چیست؟

مرحله R (خواندن):
در این مرحله، گفتار مورد نظر را با دقت به معنای آن بخوانید و بکوشید جواب پرسش هایی را که در مرحله Q مطرح کرده بودید بیابید، لذا باید در مورد آنچه که در دست مطالعه دارید تامل کنید و آن را به مطالب دیگری که می دانید ارتباط دهید. پس می توان واژه ها یا عبارات کلیدی را در متن علامت زد. اصولا می بایست ۱۰ الی ۱۵ درصد متن را علامت زد زیرا در این مرحله، هدف این است که واژه ها یا مطالب اصلی متن مشخص شود تا بعد بتوانید آنها را مرور کنید. تا وقتی تمام گفتار و مطالب کلیدی آن را نخوانده اید یادداشت برندارید این کار کمک می کند اهمیت نسبی هر نکته را دریابید.

مرحله S (تلقین و تکرار):
پس از به پایان رساندن مطالعه مطالب بکوشید تا نکات عمده آن را به یاد آورید و اطلاعاتی را که در آن مطرح شده است از حفظ بیان کنید، درس پس دادن به خود، روش بسیار موثری برای تثبیت مطالب در حافظه است. مطالب را به زبان خودتان بیان کنید و اطلاعات مطرح شده را از حفظ بگویید.
در نبود افراد بهتر است با صدای بلند این کار را انجام دهید اما اگر افراد دیگری هم حضور دارند می توانید این کار را در ذهنتان انجام دهید. مطلب را با متن مقابله کنید تا مطمئن شوید که آنها را درست و کامل به یاد آورده اید. با تکرار یا از برکردن مطالب، متوجه می شوید که چه چیزهایی را به خاطر نسپرده اید. این کار به شما کمک می کند تا اطلاعات را در ذهن خود سازماندهی کنید. پس از آنکه گفتار اولی به پایان رسید می توانید به گفتار بعدی بپردازید و باز هم مراحل S.R.Q را در مورد آن به کار بندید. همین روش را تا پایان گفتارهای یک فصل اعمال کنید.

مرحله T (آزمون):
پس از پایان مطالعه یک فصل، باید از خودتان امتحان بگیرید و کل مطالب فصل را مرور کنید. بنابراین یادداشت های خود را دوره کنید و ببینید که آیا نکات اصلی را به یاد می آورید یا نه؟ بکوشید تا دریابید که مطالب مختلف فصلها چه ارتباطی با هم دارند؟ در مرحله T ، ممکن است برای یافتن مطالب و نکات کلیدی به کل فصل مراجعه کنید و در این مرحله باید خلاصه فصل ها را بخوانید، همچنین به هر مدخلی جزئیات بیشتری بیفزائید. مرحله T را نباید به شب امتحان موکول کرد، بهترین زمان برای اولین مرور هر فصل، بلافاصله پس از خواندن آن است.
پژوهشهای انجام شده نشان می دهد که روش (PQRST) بسیار مفید بوده است، به گونه ای که بر روخوانی ساده مطالب فصل، از ابتدا تا انتها ارجحیت دارد، مرحله تلقین و تکرار در این روش بسیار مهم است. به جای چند بار خواندن مطالب بخش عمده زمان مطالعه را برای حفظ کردن فعالانه مطالب صرف کنید. بر اساس پژوهشهای انجام شده، خواندن دقیق خلاصه مطالب هر فصل، پیش از خواندن آن، بهره وری مطالعه را بسیار بیشتر می کند. خواندن خلاصه هر فصل سبب می شود که کل مطالب آن در ذهن سازماندهی شود. حتی اگر نخواهید از تمام مراحل روش (PQRST) پیروی کنید خوب است به اهمیت تلقین و تکرار و خواندن خلاصه مطلب فصل برای ورود به مطلب توجه خاصی مبذول کنید.

هدایت تحصیلی, [۲۸.۰۴.۱۶ ۰۶:۲۱]
????????برای اینکه داوطلب درکنکور موفق عمل کند، باید تمرین تست های مختلط، را در برنامه مطا لعاتی خود قرار دهند. اگر در پاسخ دادن به تستی دچار مشکل شدید، باید به سراغ کتاب یا جزوه تان بروید و دوباره مبحث مربوط به آن تست را بخوانید تا هیچ نکته مبهمی در ذهنتان باقی نماند. همچنین شرکت در آزمون های معتبر بسیار مفید است. چنانچه امکان شرکت در آزمون های معتبر نباشد، می‌توانید خودتان شرایطی را شبیه به آزمون سراسری به وجود آورید؛ یعنی با استفاده از سؤال های تستی که در اختیار دارید و با تعیین تعداد سؤال‌ها و مدت زمان پاسخگویی برای هر درس(متناسب با آزمون)، از خود آزمون به بگیرید.
به طور کلی سه دسته تست باید حل شود
تست آموزشی :
تستی که همراه درس حل می شود به منظوریادگیری دقیق مطلب می باشد . در این مرحله زمان زیاد مهم نیست و تعداد تستی که در این مرحله حل می شود کم است.(تست طبقه بندی شده و موضوعی)البته در این مرحله باید ابتدا به بررسی تست های حل شده پرداخت و سپس حل تست جدید را در دستور کار قرار داد.. تا زمانی که در یک درس مطالعه کافی ندارید سراغ تست زدن نروید و تا زمانی که کلیه ی تست های حل شده در جزوه را بررسی نکرده اید سراغ حل تست جدید نروید.ال های تستی که در اختیار دارید و با تعیین تعداد سؤال‌ها و مدت زمان پاسخگویی برای هر درس(متناسب با آزمون)، از خود آزمون به بگیرید.
تست تمرینی:
تستی که بعد از اتمام یک مطلب و حل تست های حل شده ی جزوه حل می شود به منظور رفع اشکال و بر طرف کردن نکات مبهم (تسلط بر دروس)می باشد . در این مرحله تعدادتست بیشتر از مرحله قبل می باشد و می توان در این مرحله تست زنی را با زمان انجام داد.این تست زنی باید یکی دو روز بعد از مطالعه انجام شود(دروس عمومی و اختصاصی متفاوت است) در منزل زمان حل تست نباید بلافاصله پس از مطالعه درس باشد . یعنی پس از اینکه یک موضوع مطالعه شد ومسائل حل شده بررسی شد حداقل یک روز بعد اقدام به حل تست نمایید در حل تست ابتدا مشخص کنید چند تست می خواهید حل کنید پس با یک نظم شروع به حل تست نمایید نه به ترتیب و یا شماره تست .
در این روش اگر مثلاً می خواهید در مبحث حرکت ( فیزیک ) ۳۰ تست حل کنید و حدود ۳۰۰ تست دارید ، هیچ گاه به ترتیب شروع به حل تست نکنید بلکه مثلاً مضارب ۱۰ را حل کنید یعنی تست های شماره ۱ -۱۰- ۲۰ – ۳۰ -۴۰ و … با این روش همه جور تست حل می شود .
در هر نوبت حل تست ، تعداد تست ها دقیقاً برابر تعداد تست در آزمون باشد یعنی اگر مثلاً تست شیمی حل می کنید با توجه به اینکه تعداد تست شیمی در آزمون برای رشته ریاضی ۳۰ عدد است تست ها رابه دسته های ۳۰ تایی تقسیم کنید
تست مهارتی :
تستی که بعد از اتمام درس حل می شودبه منظور جمع بندی مطالب و افزایش سرعت است پس حتما باید با زمان انجام گیرد.( تست جامع از تمام مطالبی که تا به حال مطالعه شده)
در حل تست ابتدا باید به حل درست توجه نمود سپس به سرعت حل تست یعنی اول باید آمادگی لازم ایجاد شود تا سپس به فکر مسابقه باشیم ( ابتدا قدرت وبعد سرعت). قبل از توجه به تعداد تست های حل شده به کیفیت آن توجه نمایید( حل ۱۰ تست با تفکر روی آنها بهتر از حل ۲۰۰ تست با سرعت می باشد). نگرانی از بابت تعداد تست درست حل شده نداشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

X