محتوای این مقاله

Picture Dictionary

80,000 تومان

Grammar Friends 3

80,000 تومان

Grammar Friends 2

80,000 تومان

طرح انضباط هوشمند دبیرستان غیر دولتی پیام غدیر ناحیه ۴ مشهد در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹

طرح انضباط هوشمند دبیرستان غیر دولتی پیام غدیر ناحیه ۴ مشهد در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹        

Smart discipline for the classroom

هدف از طرح انضباط هوشمند  توسعه رفتار فردی دانش آموزان به منظور ایجاد نظم و انضباط در کلاسهای درسی حضوری و کلاس های انلاین غیر حضوری است .

موضوعاتی که تحت پوشش این طرح قرار می گیرند عبارتند از :

راهبردهای پیشگیری

راهبردهای موثر برای دخالت و پشتیبانی اولیای دانش آموزان

شیوه های رایج انضباطی

مزایای طرح به شرح ذیل است :

دانش اموزان به توجه کردن تشویق می شوند

از سوء رفتار فردی پیشگیری می کند

در یادگیری موفق به دانش اموزان کمک می کند

احترام به معلم ، خود ، و دیگران را رواج می دهد .

برخی بی انضباطی ها در کلاسهای حضوری به شرح زیر است .

پیروی نکردن از دستورات – فریاد زدن – تقلب – پرتاب اشیا ء– دروغ گفتن – خوابیدن – بی حوصلگی – مسخره بازی – بی تفاوتی – ناسزا گفتن – پر تحرکی – پیوسته شکایت کردن – دیر امدن به کلاس درس – انجام ندادن تکالیف درسی – آسیب رساندن به دوستان – دلقک بازی – صحبت کردن در حین تدریس معلم – بی توجهی به تدریس معلم – خیال پردازی – پوشش نامناسب و ……

برخی بی انضباطی ها در کلاس های غیر حضوری و آنلاین به شرح زیر است .

دیر آمدن به کلاس به علت عدم امادگی لازم – پیروی نکردن از دستورات لازم – اماده نبوده بودن وسایل الکترونیکی – اماده نبودن وسایل جانبی کامپیوتر – بی تفاوتی و عدم احساس مسئولیت در پیگیری امور تحصیلی – انجام ندادن یا ناقص انجام دادن تکالیف الکترونیکی – چت کردن با دوستان در هنگام تدریس دبیر – حواس پرتی در هنگام تدریس معلم – عدم تمرکز و گوش داده به تدریس معلم –  وصل بودن وسایل الکترونیکی به کلاس درس و نبودن در فضای یادگیری کلاس – عدم رعایت مدیریت زمان در پاسخگویی به سئوالات – طرح سئوالات بیش از حد از معلم و گرفتن وقت زیاد تدریس معلم – غیبت بدون دلیل در کلاس های غیر حضوری – عدم ارسال دلیل غیبت در کلاس های درسی انلاین

برخی دلایل وجود مشکلات رفتاری زیاد در بین دانش اموزان:

اعتماد به نفس پایین – پیش فعالی – افسرگی – نداشتن اهداف مشخص – خانواده بهم ریخته – بد رفتاری با نوجوان – تعارض های شخصیتی – بلوغ – فقر – اختلالات تغذیه ای – از دست دادن امید – فشار منفی همسالان – عدم ارتباط والدین و مدرسه و ….

روش های رایج انضباطی برخی از مدارس

روش انتقادهای طولانی – روش تهدید – روش پاداش – روش تنبیه – روش مقایسه – روش عصبانیت – روش تنبیه بدنی – روش نیشگون شدید – روش فرمان ها – روش تذکر به والدین – روش برو دفتر مدرسه و …..

طرح  انضباط هوشمند  دبیرستان پیام غدیر به شرح زیر است که توسط کارکنان اموزشگاه دنبال می شود :

حضور و غیاب دقیق و احوال پرسی در ابتدای درس در کلاس های حضوری و غیر حضوری توسط دبیر مربوطه و ثبت حضور و غیاب در دفتر معلم و نیز ثبت الکترونیکی حضور و غیاب و تهیه فهرست الکترونیکی در پایان هر ماه برای اطلاع اولیای محترم به منظور اطلاع انان از چگونگی حضور فرزندانشان در کلاس های درسی

راهبرد اظهار سپاسگزاری از دانش اموزانی که قوانین اموزشی و پرورشی را رعایت می کنند در اجرای این راهبرد در پایان نویت اول در دهه فجر فهرست دانش اموزان جهت اهدای لوح تقدیر و اهدای جوایز در دو گروه فعالیت های اموزشی و فعالیتهای پرورشی تنظیم می گردد. در تنظیم این فهرست از مستندات الکترونیکی دانش اموز و راهبرد  تشویق طرف سوم که معلمان هستند ، نظر خواهی صورت می گیرد .

راهبرد نوشتن یادداشت و تماس تلفنی به خانه و نوشتن نامه کتبی برای والدینی که فرزندان انان در فعالیت های اموزشی و پرورشی اموزشگاه  پیشرفت ماهانه کمی داشته اند .

راهبرد تعیین وقت ملاقات  برای دانش اموزانی که عملکرد اموزشی و تربیتی پایینی دارند در ساعات خارج از وقت اموزشی  باهماهنگی قبلی مراجعه نموده و در جلسات مشاوره تحصیلی و تربیتی در سه نوبت با حضور مشاور و دانش اموز و اولیای دانش اموز موضوعات لازم بررسی و پیگیری می شود .

راهبرد  ارتباط با اولیای دانش اموزان . در اجرای این راهبر با والدین ارتباط برقرار می شود ، گزارش کتبی فعالیت های اموزشی و تربیتی و جداول حضور و غیاب الکترونیکی و ازمونهای جامع ماهانه و نمرات مستمر هر درس به اطلاع والدین می رسد . به منظور طرح  اهداف و برنامه ها  و نحوه همکاریهای اولیا برای حمایت تحصیلی از فرزندانشان در هر ترم تحصیلی دو مرتبه کنفرانس با والدین  برگزار می شود در این جلسات نیمی از وقت جلسه اموزش خانواده پیگیری می شود و نیمی دیگر موضوعات برنامه ها و هدایت تحصیلی مورد بحث و بررسی قرار می گیر د . در راهبر د  دیدار با اولیا و مربیان که هر ترم دوبار برگزار می شود  نمودار های هوشمند فردی از  طرف معاون اموزشی دبیرستان در اختیار اولیای محترم قرار می گیرد تا به امضای انان برسد و سپس در کار پوشه دانش اموزان بایگانی می شود . زمانی که این گزارش یا نمودار هوشمند فردی به ولی دانش اموز داده می شود  از این طریق نوجوان باید  برای رفتار خود در خانه و مدرسه پاسخگو باشد . شکاف ارتباطی بین مدرسه و خانه از بین می رود . هماهنگی سازگاری ایجاد می کند. ، تمام معلمان در جریان انضباط قرار می گیرند . محیط یادگیری را بهبود می بخشد.

 هدف نهایی طرح  بهبود عملکرد تحصیلی و تربیتی دانش اموز است .

دبیرستان غیر دولتی پیام غدیر ناحیه ۴ مشهد

دیدگاهتان را بنویسید