مدل برنامه ریزی فعالیت های آموزشی و تربیتی دبیرستان پسرانه دوره اول متوسطه پیام غدیر ناحیه ۴ مشهد مقدس بر اساس مدل برایسون – تدوین از احمد عباس پور کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
الف )توافق اولیه |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
در اجرای توافق اولیه روش برنامه ریزی و زمان بندی و ایین نامه های مورد نیاز و منابع و امکانات موردنیاز تعیین گردیده است . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
مانند : دستورالعمل پرداخت حق الزحمه تدریس دبیران / هزینه کرد برنامه های آموزشی و تربیتی / جذب نیروی انسانی / فعالیتهای تبلیغاتی / اجاره فضا / نحوه تجهیز کلاسهای درسی / طرح تشویق و تنبیه دانش اموزان / اجرای برنامه درسی فوق برنامه / ساعات تشکیل کلاسهای درسی / انجمن خیرین مدرسه یار / مبارزه با اسیب های اجتماعی /شورای دانش اموزی و بسیج دانش اموزی / |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
ب) تعیین وظایف : |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
در اجرای تعیین وظایف به طور اختصار وظایف مدیر / معاون / مشاور / معلم / دانش اموز / والدین / خدمتگرار تعیین گردیده است . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
ج) تحلیل ذی نفعان : |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
در این مرحله به تحلیل ذی نفعان می پردازیم : |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
اولیای دانش اموزان |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
معلمان |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
دانش اموزان |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
الف ) اولیای دانش اموزان |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
واین که چه معیارهایی برای قضاوت در باره مدرسه به کار می برند .؟ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
د) تنظیم بیانیه ماموریت : |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
شامل اهداف / ارزش های حاکم برمدرسه / ارتقای انگیزش ذی نفعان |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
ارزش های حاکم بر دبیرستان پیام غدیر : |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
اجرای برنامه درسی مصوب اموزش و پرورش به منظور کسب شایستگی های لازم |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
سازماندهی فرایند یاددهی و یادگیری با رویکرد راهنمایی و مشاوره |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
پرورش استعدادهای فردی |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
توجه به دوره هویت یابی و روحیه کار افرینی |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
توجه به توانایی فراگیران در ارزیابی فرایند های تفکر |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
ه) شناخت محیط مدرسه |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی محیط خارجی |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی محیط داخلی شامل ورودی ها و خروجی ها و فرایتد و عملکرد مدرسه |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
و) تعیین موضوعات استراتژیک : |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
شامل تصمیمات مهم برای مدرسه که عناوین آن در ذیل امده است . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
عنوان فعالیت |
نام درس |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
برگزاری محافل قرانی و اقامه نماز جماعت و مسابقات نماز و قران و معارف |
دینی و قران |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
برگزاری جشن تکلیف و آموزش عملی نماز |
دینی و قران |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری |
فارسی – فناوری – هنر |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
پایگاه تابستانی |
معاونت |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
اموزش مهارت های زندگی |
سبک تفکر |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
توسعه کتاب و کتابخوانی |
فارسی |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
انتخابات شورای دانش اموزی |
اجتماعی |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراسم اغازین |
اجتماعی |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
اموزش خانواده |
مشاوره |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
انجمن اولیا و مربیان |
مدیریت |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
اموزش سواد رسانه ای |
فناوری |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
ایمنی و بهداشت دانش اموزی |
علوم |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
امور اداری و مالی مدرسه |
معاونت |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
طرح تلاشگران دانش اموزی و معلمان |
مربی تربیتی |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
جشنواره خوارزمی |
علوم – ریاضی ادبیات |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
تجهیزات اموزشی |
مدیریت |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
ازمونهای تکوینی و نهایی و مجازی |
معاونت |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلاسهای تقویتی و جبرانی و خوشه ای |
معاونت |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
فعالیت های ورزشی |
تربیت بدنی |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
اردوها و بازدیدهای علمی |
مدیریت |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
اموزش درس هنر |
هنر |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
برگزاری نمایشگاههاو مهارت اموزی |
هنر – فناوری – ادبیات – |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
اموزش فرهنگ تغذیه و اصلاح الگوی مصرف |
سبک تفکر |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
احیای نقش تربیتی و مشاوره ای معلمان |
مشاوره |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
تولید محتوای الکترونیکی دبیران و دانش اموزان |
معاونت |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
ازمایشگاه علوم |
علوم |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
اجرای برنامه درسی مصوب آموزش و پرورش |
دبیران |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
ز) تعیین استراتژیها: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
در این مرحله برنامه ها و طرح ها تنظیم می گردد . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
برنامه درسی مصوب |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
اجرای طرح های سفیران سلامت / مروج سلامت / مصباح الهدی / همیار مشاور / |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
کمیته برنامه ریز ی/ مبارزه با اعتیاد و اسیب های اجتماعی / تلاشگران /و.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
ح) شرح طرح ها و اقدامات |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
در این مرحله طرح ها و اقدامات به طور واضح به منظور تدوین برنامه عملیاتی ارائه می گردد. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
ط) برنامه عملیاتی یکساله |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
در این مرحله برای هریک از فعالیت ها یک برنامه عملیاتی تدوین می گردد.
علاقمندان می توانند از طریق همین سایت با ما در ارتباط باشند . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
- ۰۳ فروردین
- ۱۳۹۹