هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
پرسشنامه_هوش_هیجانی_شوت_Schutte_سنجش_درک_تنظیم_و_بیان_هیجانات

پرسشنامه هوش هیجانی شوت (Schutte Emotional Intelligence Scale SEIS) یکی از معتبرترین و پرکاربردترین ابزارهای سنجش هوش هیجانی در حوزه روان‌شناسی فردی و سازمانی است. این پرسشنامه در سال ۱۹۹۸ توسط نیکول شوت و همکارانش بر اساس مدل سه‌گانه‌ی سالوی و مایر طراحی شد و هدف آن ارزیابی توانایی فرد در درک، ابراز، و مدیریت هیجانات خود و دیگران است.

این پرسشنامه شامل 33 سؤال است که تنظیم شده.

پرسشنامه شوت از آن جهت محبوب است که ساده، قابل‌فهم و زمان اجرای کوتاهی دارد (حدود ۱۰ دقیقه)، اما در عین حال از پایایی و روایی بالایی برخوردار است. پژوهش‌های متعدد داخلی و بین‌المللی، همبستگی بالایی میان نمرات این پرسشنامه و شاخص‌های سلامت روان، رضایت شغلی، عملکرد تحصیلی و کیفیت روابط اجتماعی نشان داده‌اند.

کاربردهای این آزمون بسیار گسترده است؛ در روان‌شناسی بالینی برای ارزیابی خودآگاهی هیجانی و تنظیم هیجانات، در محیط‌های آموزشی برای رشد مهارت‌های اجتماعی و پیشگیری از اضطراب، و در سازمان‌ها برای بهبود مهارت‌های رهبری و کار تیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت پرسشنامه هوش هیجانی شوت در این است که به فرد کمک می‌کند تا سطح درک هیجانات خود را شناسایی کرده و با به‌کارگیری آگاهانه‌ی احساسات در مسیر رشد فردی و اجتماعی حرکت کند. نتایج این آزمون می‌تواند راهنمایی مؤثر برای توسعه مهارت‌های نرم (Soft Skills)، تصمیم‌گیری منطقی‌تر و افزایش تاب‌آوری در برابر استرس‌های زندگی باشد.

به همین دلیل، SEIS نه‌تنها در تحقیقات علمی بلکه در فرایندهای آموزشی، مشاوره‌ای و توسعه فردی به عنوان ابزاری استاندارد و علمی مورد توجه متخصصان قرار دارد.

1.می دانم چه موقع درباره مشکلات شخصی ام با دیگران صحبت کنم.
2.وقتی با مانعی مواجه می شوم، زمانی را به یاد می آورم که با موانع مشابهی روبرو شدم و بر آنها غلبه یافتم.
3.انتظار دارم در اغلب کارهایی که براي آنها تلاش می کنم، عملکردم بهتر باشد.
4.دیگران اسرار خود را به آسانی با من در میان می گذارند.
5.فکر می کنم فهمیدن پیام غیر کلامی دیگران مشکل است.
6.برخی از رویدادهاي مهم زندگی ام باعث شدند مجددا ارزیابی کنم چه چیزي مهم است و چه چیزي مهم نیست.
7.وقتی خلق و خویم تغییر می کند، افق هاي جدیدي (امکان وقوع رویدادهاي جدید) به رویم گشوده می شود.
8.با وجود عواطف و هیجانات(مانند غم، شادي، خشم و . . . ) زندگی ام ارزش پیدا می کند.
9.من نسبت به عواطف و هیجاناتی که احساس می کنم، آگاه هستم.
10.انتظار دارم که اتفاقهاي خوب، رخ بدهد.
11.دوست دارم که دیگران را در احساساتم شریک کنم.
12.زمانی که احساس مثبتی را تجربه می کنم، می دانم چگونه آن احساس را حفظ کنم.
13.من شرایطی را فراهم می کنم که دیگران از آن لذت می برند.
14.من به دنبال فعالیت هایی هستم که مرا خوشحال سازند.
15.من از پیام هاي غیر کلامی(مانند حالتهاي چهره، حرکات دست و . . . ) که به دیگران منتقل می کنم آگاه هستم.
16.خودم را به گونه اي نشان می دهم که بر دیگران تأثیر خوب داشته باشد.
17.وقتی خوشحال هستم (احساس مثبتی دارم) حل مسائل برایم آسان است.
18.با نگاه کردن به چهره دیگران احساسی(هیجانی) را که آنها دارند، درك می کنم.
19.می دانم چرا احساسات و هیجاناتم تغییر می کنند.
20.زمانی که خوشحالم می توانم به ایده هاي (افکار واندیشه هاي) نو و جدید دست پیدا کنم.
21.من بر هیجانات واحساساتم کنترل دارم.
22.من به راحتی هیجانات و احساساتی را که دارم، تشخیص می دهم.
23.با تصور کردن موفقیت در کارها، خودم را تشویق می کنم.
24.وقتی دیگران کار خوبی انجام می دهند، از آنها تعریف می کنم.
25.من از پیام هاي غیر کلامی(پیام هایی که از طریق حالت چهره، طرز نگاه، حرکات بدن و . . . ) که دیگران منتقل می کنند آگاه هستم.
26.وقتی شخصی حادثه مهم زندگیش را با من در میان می گذارد، تقریبا احساس می کنم که آن حادثه براي خودم اتفاق افتاده است.
27.زمانی که تغییري در هیجانات و عواطفم احساس می کنم، تمایل دارم به ایده هاي نو دست پیدا کنم.
28.وقتی درکاري با مشکلات زیادي مواجه می شوم، چون معتقدم که شکست خواهم خورد آن را رها می کنم.
29.تنها با نگاه کردن به مردم، آنچه را آنها احساس می کنند، تشخیص می دهم.
30.زمانی که دیگران ناراحت هستند به آنها کمک می کنم تا احساس بهتري داشته باشند.
31.براي اینکه بتوانم با مشکلات مبارزه کنم و تلاشم را ادامه دهم حالات مثبت را به خودم تلقین می کنم.
32.با گوش دادن به لحن و تن صداي افراد می توانم بگویم که آنها چه احساسی دارند.
33.درك احساسات و هیجانات دیگران براي من مشکل است.

دیدگاهتان را بنویسید